maandag 11 februari 2013

Amira Kheir, diva van de Soedanese woestijn / Doelenmagazine

De jonge Soedanese zangeres Amira Kheir is op dit moment een van de nieuwe stemmen van de Afrikaanse renaissance. Ze bracht in 2011 haar debuut View from somewhere uit op ‘t eigen label Contro Cultura Music. Amira is een rijzende ster in het wereldmuziek- en jazzcircuit en trad onder andere op tijdens Festival Au Desert in Mali. Ze wordt de Diva van de Soedanese woestijn genoemd.

(...)Hoewel haar songs sterk zijn geïnspireerd door de traditionele muziek van Soedan, mengt ze haar muziek met jazz, soul, de muziek van Oost- en West-Afrika en met die van het Midden Oosten.

Amira is geboren in Turijn uit Soedanese ouders. "Ik ben in Turijn opgegroeid tussen 2 culturen. Ik heb ook een tijd in Soedan gewoond, mijn familie komt uit het noorden. In mijn ouderlijk huis hoorde ik altijd Soedanese muziek. Die kan heel weemoedig en emotioneel zijn. En ook al zing ik in het Arabisch, het is heel anders dan Arabische muziek, het kent zijn eigen melodieën en ritmes. De muziek van mijn land heeft veel gemeen met die van Oost-Afrika, van Ethiopië bijvoorbeeld. Het is een wereld op zichzelf.” Amira groeide niet alleen op met muziek uit Soedan. “Vroeger draaide ik op de pick-up van mijn vader platen van Sam Cooke, Bob Dylan en Miriam Makeba. Zo groeide ik op met een onvergelijkbare cocktail van invloeden. Tegenwoordig luister ik vaak naar jazz, klassieke muziek en funk. Zangeressen en zangers die me inspireren zijn Nina Simone, Sara Vaughan, Cassandra Wilson, Björk, Donny Hathaway, Stevie Wonder. En diverse Soedanese vocalisten.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten