vrijdag 24 november 2023

Welk product geef jij het Gouden Windei? Stem nu!

 



We zijn het afgelopen jaar weer onverminderd misleid door voedselfabrikanten en supermarkten met verborgen boodschappen en valse versiertrucs. Daarom organiseren we ook dit jaar weer de Gouden Windei verkiezing. Zo laten we zien dat mooi-praat-marketing niet oké is, en dat we een einde aan misleiding willen! 

Wij hebben ons over alle honderden inzendingen die we van jullie hebben ontvangen gebogen en vijf kanshebbers geselecteerd. Er is geen twijfel over mogelijk, wettelijk en/of gevoelsmatig, misleidend zijn ze alle vijf!

Aan jou de vraag om je stem te laten horen en mee te beslissen wie dit jaar het Gouden Windei het meest verdient. Wie gaat de prijs winnen die geen enkele voedselproducent wil krijgen? Hieronder staan in willekeurige volgorde de genomineerden. Breng nu je stem uit! 




1. 'Dure appelsapfrisdrank' van Apple Bandit




Goed dat er steeds meer alcoholvrije alternatieven komen. Maar hoe Apple Bandit hun 0.0-variant maakt is niet gangbaar in de wereld van (alcoholvrije) cider-maken. Koolzuurhoudend water mengen met appelsapconcentraat en andere toevoegingen leidt volgens de European Cider and Fruit Wine Association (waar Apple Bandit's moederbedrijf Heineken nota bene lid van is) tot: een frisdrank!




2. 'Zoek de pistache!' van Danio/Danone




Heel veel consumenten verwachten bij het groots afbeelden van pistachenoten op de voorzijde van de verpakking dat er daadwerkelijk pistache in zit. In deze Danio zit alleen helemaal geen verse pistachnoot, of pistache uit extract. De smaak van pistache aan dit product komt bij navraag van een "natuurlijk aroma". Al wil Danone/Danio niet zeggen wat de basis daarvan is, omdat dit "vertrouwelijke informatie" is... Ons vertrouwen in Danio is diep gezonken!




3. ‘Mierzoete gebakken lucht mét proteïne’ van Hero




Het merendeel van alle Nederlanders krijgt dagelijks voldoende eiwitten binnen. Een handje ongezouten pinda's van 25 gram bevat trouwens meer eiwit dan een reepje Hero B'tween Protein van 24 gram! Bovendien ontloop je dan alle suikers die in de proteïne-reepjes van Hero zitten. De reepjes zitten mooi zichtbaar achter een doorkijkvenster, maar ze komen maar net boven de helft van de verpakking uit.




4. 'Pochen met plaatjes' van Lidl/Crownfield

We balen een klein beetje dat ook voedselverpakkingen van relatief gezonde producten misleiden. Maar het is wat het is, en daarom mag Lidl op hun huismerk Crownfield 7 Granen Ontbijt niet optisch bedriegen. Ingredienten die je afbeeldt met foto's moeten proportioneel met de inhoud ervan zijn... Hier staan alle zeven granen op de achterzijde even groot afgebeeld, en dat is misleidend!   





5. 'Roombeter ipv roomboter' van Blue Band/Upfield

Laat iemand deze verpakking zien en vraag daarna wat voor product het is. Bijna iedereen zegt: roomboter! En dat is niet eens zo gek. De gouden wikkel, de productnaam Roombeter die snel als roomboter leest en een krul boter als illustratie op de wikkel. Door jullie het vaakst getipt als misleidend product met als commentaar: "Handige marketingtruc", "We dachten met roomboter thuis te komen...", en "Wat flauw dit!"





Deel deze nieuwsbrief vooral en roep al je vrienden, je hele familie en al je collega’s op om ook te stemmen. Hoe meer stemmen, hoe groter de druk op de voedselindustrie om snel een stuk eerlijker te worden. 



Twitter
Facebook
LinkedIn
Whatsapp
De stembus voor het meest misleidende voedselproduct is open!


Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier
Logo Foodwatch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten