woensdag 22 november 2023

Supermarkten: stop pesticiden nu! /foodwatch

 


Denk jij bij een graanveld ook aan goudgele pluimen? Doet het je denken aan mooie zomers en prachtige uitzichten? Helaas moet ik je uit je droom helpen dat het allemaal koek en ei is op dit land. Voor ons brood, muesli en pannenkoekenmeel worden er in de granenteelt enorm veel pesticiden gespoten. Dit brengt boeren, insecten en planten in gevaar en de residuen komen op ons bord terecht.

Foodwatch wil een einde aan het gebruik van pesticiden in de landbouw. Wij denken dat dat mogelijk is, met pesticidenvrij graan als belangrijke eerste stap. 


https://www.foodwatch.org/nl/doe-mee/doe-mee-aan-online-acties/e-mailactie-voor-gifvrije-graanvelden


Onze campagne voor pesticidenvrij graan zijn we gestart bij de supermarkten. Zij hebben een belangrijke rol als grote afnemers van granen. We bevroegen Albert Heijn, Jumbo, Dirk, Aldi, Lidl, Coop, Plus, Dekamarkt, Vomar en Spar: allemaal hebben ze mooie claims over duurzaamheid en biodiversiteit met slogans als “een leefbare aarde overdragen” en “meest verantwoorde supermarkt van Nederland” en “Wij maken ons sterk voor het behoud van biodiversiteit op aarde”…

Wat ze echter niet vermelden is dat de broden, bakmeel en ontbijtgranen in hun schappen verantwoordelijk zijn voor een groot deel van het pesticidengebruik in Europa. En dat ongeveer de helft van het akkerland in de EU wordt gebruikt als graanveld. Dit zijn 81 miljoen voetbalvelden vol! Granen kunnen tijdens hun groei wel 4 tot 6 keer rekenen op een gifdouche. Dit is dus een heel grote, vervuilende en vernietigende industrie!

Uit ons onderzoek is gebleken dat geen van de Nederlandse supermarkten haar inkoopmacht gebruikt om dit te stoppen. Dus doe mee en roep supermarkten op om hun groene reclamebeloften na te komen en hun croissants, koekjes en havermout gifvrij te laten produceren.


Wat we willen van de supermarkten

  1. Vul de schappen met producten die zonder gif zijn gemaakt.

  2. Ontwikkel hiervoor een concrete (inkoop)strategie met prioriteit voor
    graanproducten. Betrek het hele assortiment, van huismerk tot A-merk.

  3. Geef consumenten inzicht in de voortgang. Rapporteer over ontwikkelingen in het assortiment. Deel cijfers van pestidicidengebruik bij de teelt.

 



Meer weten? 

Het rapport, de Nederlandse samenvatting en de emailactie vind je op onze campagnepagina. De reacties van de supermarkten vind je hier

De protestmail stuur je hier

 



Met vriendelijke groet,


Supermarkten: stop pesticiden nu!


Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier
Logo Foodwatch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten