maandag 13 november 2023

Ook helemaal klaar met misleiding? Teken dan onze petitie! / Foodwatch


Beste Brigitte,

Vandaag vraag ik je aandacht voor een alarmerend probleem dat onze supermarkten teistert: misleidende praktijken die jou als consument voor de gek houden. Terwijl we de schappen afspeuren naar gezonde keuzes, worden we geconfronteerd met een overvloed aan verwarrende labels, onbegrijpelijke ingrediëntenlijsten en dubbelzinnige marketingtactieken die ons in de val lokken.

Een gemiddeld huishouden in Nederland is jaarlijks haast 2.000 euro kwijt aan voedingsmiddelen die volgens de wet misleidend zijn. Dat is voor heel Nederland samen bij benadering 8,7 miljard euro per jaar!

Misleiding wordt dus niet gepleegd door een paar marketing-cowboys die het niet zo nauw nemen met de wet, of maar een aantal voedselproducenten die de etiketteringsregels niet helemaal snappen. Daarom starten we vandaag een nieuwe petitie. We eisen van de overheid dat misleiding direct strafbaar wordt gesteld met hoge boetes!





Dat je door bijna een derde van je boodschappen wordt misleid is eigenlijk heel vreemd. In Europa en dus ook in Nederland hebben we heel duidelijk afgesproken dat misleiden niet mag. De belangrijkste regels staan in EU-regulering 1169/2011 die over voedseletikettering en voedselinformatie gaat. Kort samengevat: Voedselinformatie mag het publiek niet misleiden, met name door bepaalde kenmerken of effecten te suggereren die het product niet heeft. Voedselinformatie moet nauwkeurig, duidelijk en voor de consument gemakkelijk te begrijpen zijn.” 

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) eist dat voedselfabrikanten eerlijke informatie geven: “Eerlijke informatie wil zeggen dat de informatie op het etiket een goed beeld geeft van het levensmiddel en dat het niet misleidend is.” 

De Autoriteit Consument & Markt (ACM), die toezicht houdt op de markten, concludeert:“Bij misleiding kloppen de beloftes van een bedrijf niet, of deze zijn erg onduidelijk. Of het bedrijf laat belangrijke informatie weg, of verbergt dit. Hierdoor koopt u iets dat u anders niet had gekocht. Misleidende verkoop en agressieve verkoop zijn verboden. Dat staat in de Wet oneerlijke handelspraktijken.”  

Kortom, duidelijke regels, maar van handhaving komt niets terecht.



Het is de hoogste tijd dat we opstaan en actie eisen van onze wetgevers. De huidige regels zijn niet voldoende om consumenten te beschermen tegen de sluwe trucs van de voedselindustrie. Te vaak worden we verleid door 'gezonde' producten die eigenlijk vol zitten met verborgen suikers, kunstmatige toevoegingen en verkapte vetten. Het gebrek aan transparantie en eerlijke etikettering maakt het voor consumenten steeds moeilijker om weloverwogen keuzes te maken.

Misleiding is wat ons betreft pure fraude. Immers, ook bij misleiding krijgen we als consumenten niet de producten waarvoor we wél hebben betaald. 


Klaar met de slappe hap

Hoe kan het dat we nog altijd zoveel voedselproducten in de schappen tegenkomen die ons wettelijk gezien misleiden? Dat komt omdat de pakkans voor overtreders klein is en de straffen te licht.

Voedselproducenten hebben zoveel kansen in het proces om niet te misleiden, maar er wordt ze geen strobreed in de weg gelegd wanneer ze het wel doen. Dit is niet per ongeluk: dit is structureel gedrag dat meestal opzettelijk wordt gedaan door marketingafdelingen om maar zoveel mogelijk te verkopen.

De vertaling van alle wetten en regels komt neer op het ‘helpen’ van bedrijven in plaats van een harde ‘nee’. Zo krijgen bedrijven bij een eerste overtreding vaak eerst een schriftelijke waarschuwing in plaats van direct een boete. Er wordt zelfs ‘nalevingshulp’ aan ze geboden door de NVWA die tegen misleiding moet optreden. Dat is de omgekeerde wereld! 


Samen maken we een sterke vuist!

Eis daarom met ons dat de Nederlandse overheid misleiding echt strafbaar stelt, om zo een einde te maken aan misleidende voedselverpakkingen. De pakkans en de strafmaat moeten omhoog. Misleiding moet strafbaar worden gesteld met direct hoge boetes. Bedrijven denken dan wel tien keer na.

Als consumenten voedselfabrikanten ieder jaar ‘spekken’ met al die miljarden euro’s, dan wordt het hoog tijd dat ze gaan meebetalen aan dit economische verlies. 



Met vriendelijke groet,

Frank Lindner
Campagneleider




Deel deze

Ook helemaal klaar met misleiding? Teken dan onze petitie!


Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier
Logo Foodwatch

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten