woensdag 22 november 2023

Foodwatch eist transparantie winstmarges van supermarkten

 



Nog twee dagen en dan gaan we naar de stembus. ‘Er valt écht wat te kiezen,’ hoor ik overal om me heen. Maar welke partij ook wint, de nieuwe coalitie moet eindelijk die bende van ons bord halen en zorgen voor goed voedselbeleid.

Een grote meerderheid van het Nederlandse publiek is het met ons eens, zo blijkt uit een opiniepeiling die we onlangs hebben laten uitvoeren door marktonderzoeksbureau Multiscope. Zo wil driekwart van de ondervraagden meer inzicht in de winstmarges van de supermarkten. Het is dus tijd dat de politiek supermarkten tot transparantie dwingt.


Oplossingen voor prijsproblemen starten bij transparantie

Verkiezingsprogramma’s staan bol van ronkende teksten over bestaanszekerheid. Met reden, want bijna 1 miljoen Nederlanders heeft moeite om rond te komen en 120.000 mensen zijn aangewezen op hulp van de voedselbank. De omzetgroei van levensmiddelenconcern Unilever, 5,2% in het afgelopen kwartaal, staat hiermee in schril contrast. Maar: ‘wij doen niet aan graaiflatie,’ aldus Unilever. Of dat zo is valt nauwelijks te controleren door gebrek aan transparantie over de prijsopbouw van voedselproducten.

Producenten claimen nou eenmaal hogere kosten te maken, vandaar de prijsstijgingen, maar zeggen lang niet al deze kosten aan de consument door te berekenen. Feit blijft dat de boodschappen onverminderd duur zijn, ook nu de inflatie daalt. Dus waar komen die hoge prijzen vandaan? Ligt het aan de supermarkt, de boer of toch de producent? Tijd dat hier duidelijkheid over komt en dat supermarkten inzicht geven in hun winstmarges.

De voedselindustrie is niet transparant over de prijsopbouw van haar producten. Tegelijkertijd vragen boeren om eerlijke prijzen en is er grote behoefte aan betaalbare gezonde voeding. Ook heeft de politiek het doel 25% van het landbouwareaal biologisch te maken voor 2030 (dat is nu slechts 4%). Er is al door verschillende experts geopperd het margebeleid in supermarkten aan te passen om gezonde en duurzame voedselkeuzes te stimuleren, maar dan moeten we wel eerst antwoord krijgen op wat die marges nu precies bedragen. Als wij niet weten wie de prijs van ons voedsel bepalen en wie eraan verdienen, blijven we in het duister tasten over effectieve oplossingen om gezond, duurzaam én betaalbaar voedsel te produceren.

Daarom ondersteunt Foodwatch onderzoek dat op dit moment wordt uitgevoerd door de Questionmark Foundation over prijsverschillen tussen reguliere en biologische producten. Dit kunnen we doen door jouw hulp!


Campagne vijfpuntenplan voor nieuw regeerakkoord gaat verder

Foodwatch heeft onlangs de campagne ‘Haal die bende van ons bord’ gelanceerd met een vijfpuntenplan voor het nieuwe regeerakkoord. Punt 5 van dit plan: zorg voor een eerlijke prijs voor voedsel in de supermarkt voor iedereen. Daar blijft Foodwatch zich met grote steun van de bevolking hard voor maken. 

>> Je kunt hier de petitie delen of tekenen


Inspiratie nodig voor in het stemhokje?

Je kiest woensdag ongetwijfeld voor eerlijk, veilig en gezond voedsel. Heb je nog inspiratie nodig voor in het stemhokje?

Lees dan hier onze analyse over wat de partijprogramma’s melden over ons vijfpuntenplan.

Of raadpleeg een van deze stemwijzers: VMT heeft een voedselstemwijzer opgesteld (opent een pdf) en GGD GHOR heeft partijstandpunten over gezondheid op een rijtje gezet. De True Animal Protein Price Coalition heeft de partijprogramma’s onderzocht over standpunten aangaande voedselprijzen en landbouw (opent een pdf). Tenslotte vind je hier de kieswijzer van Pesticide Action Network Netherlands over de standpunten van de partijen over bestrijdingsmiddelen.

Hopelijk helpt dit bij je keuze. Heel veel succes en plezier met stemmen!


Met vriendelijke groeten,

Juke_profielfoto

Juke Fluitsma

Campaigner







Twitter
Facebook
LinkedIn
Whatsapp


P.S.: Je kan je vast wel voorstellen dat al onze onderzoeken, petities, acties en campagnes geld kosten. Foodwatch neemt geen geld aan van de overheid of bedrijven uit de voedselindustrie - alleen dankzij donaties vanuit onze achterban kunnen wij ons werk doen. Help je ook mee met een (extra) gift? Zo kunnen we ook onderzoek zoals dat van Questionmark laten uitvoeren. We zijn je dankbaar!




Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier
Logo Foodwatch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten