woensdag 22 november 2023

 


Beste Brigitte,

De scholen zijn overal weer begonnen, de bussen zitten vol en de treinen zijn van tijd tot tijd te kort - de zomervakantie is sinds twee weken echt voorbij. Wij vinden het een mooi moment om eens een tussenstand te geven van al onze campagnes. Lees hieronder waar wij deze en de komende weken vol goede moed mee aan de slag gaan!


Krimpflatie-voorbeelden die foodwatch in augustus 2023 heeft gevonden. Verpakkingen van drop, snoep, ijs, rijst, koekjes, brood, tomatensaus, jam en kruidenmix

In augustus troffen we nog volop krimpflatie-voorbeelden aan



Misleiding is onze dagelijkse kost

Met het aanvechten van misleiding kunnen we makkelijk al onze dagen vullen. Een gemiddeld huishouden is in Nederland jaarlijks bijna 2.000 euro kwijt aan misleidende producten in de supermarkt. 2.000 euro! Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik kan dat geld wel ergens anders voor gebruiken... Daarom blijft dit campagne-onderwerp een van onze grootste aandachtspunten. We hebben onlangs nog een nieuw onderzoek naar krimpflatie uitgebracht en we blijven met onze protestmailactie druk uitoefenen op producenten én onze overheid om een einde te maken aan dit soort schandalige praktijken. 

Achter de schermen zijn we ook druk bezig met de voorbereidingen voor onze jaarlijkse Gouden Windei verkiezing. Door eigen marktonderzoek en de honderden tips vanuit onze achterban begint zich een goed beeld te vormen van de misleidende voedselverpakkingen die, wat ons betreft, niet in onze supermarkten thuishoren. 


snoep challenges op tiktok waar foodwatch extreem en illegaal snoep ontdekt

Ook letten we op trends op platformen zoals TikTok. In juni zijn we daardoor in diverse winkels (o.a. de Jamin) extreem en soms ook illegaal snoep tegengekomen. Veel jongeren doen op TikTok mee aan uitdagingen waarin ze een extreem zout, zuur of pittig snoepje moeten eten. Deze producten zijn vaak geïmporteerd uit de VS en Azië. In veel van deze producten zitten in de EU verboden en schadelijke ingrediënten. Sommigen missen überhaupt Nederlandse etikettering, wat wel verplicht is. Ook hier blijven we scherp op! 

Verder maakt Foodwatch zich sterk voor een leeftijdsgrens vanaf 18 jaar op energiedrankjes. De marketing van deze ongezonde caffeïne-bommen is vooral gericht op tieners. Supermarkten beweren dat ze hier niet actief op promoten, maar wij zien andere dingen in de praktijk. We zijn recent gestart met een langdurig veldonderzoek bij de negen grootste supermarkten en hopen ze daarmee tot actie te bewegen.



Kindermarketing: producenten slaan slaatje uit volgende generatie

Ook al is het al jaren verboden, toch blijven producenten gebruik maken van bekende kinderidolen op verpakkingen. We vinden ze terug bij Bol.com, Amazon.nl, bij Vomar, Dirk, Spar... Noem maar op. Wij blijven scherp op overtredingen en stappen regelmatig naar de Reclame Code Commissie om producten uit de handel te laten halen


E171, aspartaam en andere akelige additieven

Heel erg zoet, al dat 'smakelijk bewerkte eten', maar toch vinden wij het stout: kankerverwekkende of anderzins schadelijke stoffen hebben wat ons betreft geen plek in voedingsmiddelen. Foodwatch is zich internationaal aan het verdiepen in dit onderwerp door onderzoeken op te starten en alle bestaande voedselrichtlijnen in Europese landen en vanuit de WHO naast elkaar te zetten. Door het winnen van onze campagne rondom de Nutri-Score kunnen we ruimte maken voor deze werkgroep. 


Heb jij ook de pest aan pesticiden?

Binnen Foodwatch hebben we een brede (internationale) campagne tegen het gebruik van gif in de landbouw. Onze belangrijkste boodschap hierbij is dat pesticidenvrije landbouw in heel Europa realiseerbaar is. We bereiden ons nu voor op een actie gericht op supermarkten om hun inkoopmacht te gebruiken om pesticiden-vrije producten de norm te maken. 

Naast het voorbereiden van nieuwe acties blijven we ook actief met onze bestaande acties. Zo hebben we een e-mailactie tegen glyfosaat lopen en een actie tegen de grote gifroute: het exporteren van bestrijdingsmiddelen die hier verboden zijn, naar landen in het mondiale zuiden. Vervolgens komen ze via de import van voedselproducten dan tóch weer op ons bordje terecht. Deze campagne is deze week weer heel actueel geworden omdat de Europese Commissie een besluit hierover uit wil stellen! Teken dus vooral alsnog.


Boodschappen moeten betaalbaar blijven

Gezond, eerlijk en veilig voedsel voor iedereen - daar staat Foodwatch voor. En dat laatste stukje, 'voor iedereen', dat begint steeds meer in het nauw te komen. Onze boodschappen blijven alsmaar duurder worden, groenten en fruit kosten meer dan een zak chips. De gemiddelde mens in Nederland heeft moeite zijn of haar maandelijkse budget rond te krijgen, terwijl voedselproducenten en supermarkten mega-winsten maken.

Wij blijven ons de komende tijd dan ook vol inzetten op onze campagne tegen voedselspeculatie. Naast het opzetten van een onderzoek, hebben we ook nog onze petitie waarmee we de druk hoog houden op politici om actie te ondernemen en een einde te maken aan de onnodige prijsstijgingen op de wereldvoedselmarkt - en daarmee in ons boodschappenmandje. 

Niet alleen investeerders op de beurs hebben onze aandacht. We kijken ook naar waar de prijzen in de supermarkt überhaupt vandaan komen, en hoe het kan dat deze zoveel sterker lijken te groeien dan overige producten of de algemene inflatie. Eerder kondigden we al een onderzoek aan.


Je ziet, er is genoeg te doen voor ons de komende tijd! Met iedereen weer terug op kantoor én met de start van onze nieuwe campaigner Juke deze week heb ik er in ieder geval zin in. We laten ons niet op de kop zitten door de voedselindustrie!



Met vriendelijke groet,

Nicole van Gemert
Directeur foodwatch Nederland
Dit kan je de komende tijd van ons verwachten!


Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier
Logo Foodwatch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten