zaterdag 3 december 2022

Voedselfabrikanten kiezen eieren voor hun geld / Foodwatch

 


Pas een week geleden zijn we van start gegaan met onze jaarlijkse verkiezing om het meest misleidende voedselproduct. En wat was het een succes met ontzettend veel mediaaandacht. In het AD werden de genomineerden bekend gemaakt en we waren te gast bij de ochtendshow van Radio Veronica. Daarnaast heeft de winnaar van vorig jaar, Nicolette van Dam's Let's groentesnoepjes bekend moeten maken helemaal te zijn gestopt.

En het belangrijkste goede nieuws voor deze editie; Jumbo en Dirk hebben ons binnen 48 uur na het openen van de stembus laten weten hun genomineerde producten aan te gaan passen. Alleen het krimpflatie-product; Kellogg’s – All bran fruit’n fibre blijft achter… 

 


Jumbo Ice Teas: Inner Beauty, Feel Immune & Good Energy




Jumbo zag in dat haar ice teas maar weinig met Inner Beauty, Feel Immune of Good Energy te maken hebben en dat het eigenlijk gewoon puur suikerwater is met een vleugje vitaminen en een hoop marketingpraatjes. In een reactie laat Jumbo aan ons weten: 

"De naam van het product wordt gewijzigd en de gezondheidsclaims worden niet meer gebruikt. We verwachten in de eerste helft van 2023 het product met aangepaste verpakking te kunnen introduceren. Hiermee wordt de productverpakking in lijn gebracht met ons gewijzigde gezondheidsbeleid."


Pure Ambacht Ambachtelijke salade oma's aardappel-scharrelei van Dirk/Dekamarkt




Ook de supermarkten Dirk en Dekamarkt realiseren zich dat grootmoeder en ambacht niets te maken hebben met deze aardappel-ei salade en gaan de verpakking op korte termijn aanpassen. Dirk stuurt ons: 

"We nemen deze nominatie erg serieus en passen de benaming van dit product dan ook zo snel mogelijk aan. Hierbij laten we de termen ‘ambachtelijk’ en ‘oma’s’ op de verpakking achterwege. Ook zal het product niet meer onder de merknaam Pure Ambacht verkocht worden. […] Uiteraard is er wel een overgangsperiode waarin de oude en nieuwe verpakking beiden in de winkel zullen liggen. Naar verwachting zal dit ongeveer 3 weken duren.”


Wij zien de aanstaande veranderingen als een mooie overwinning in het kader van het Gouden Windei. We juichen de voorgestelde aanpassingen dan ook zeker toe. Tegelijkertijd eiden we dat er bij de supermarkten (en andere voedselfabrikanten) nieuw of nog scherper beleid zal komen op het gebied van misleiding. Het is toch te gek voor woorden dat wij als voedselwaakhond nodig zijn om toe te zien op eerlijke verpakkingen? 

 


Last but not least… Kellogg’s All-Bran Fruit‘n Fibre




Tot nu toe horen wij vooral krekels tjirpen, het is heel erg stil bij Kellogg’s. We weten dat onze nominatie het management bereikt heeft, maar helaas hebben we tot op heden nog geen enkele reactie ontvangen. Dit vinden wij natuurlijk erg jammer en hopen dat Kellogg’s snel de verhoogde kiloprijs terugdraait en consumenten eerlijk gaat informeren van de gwijzigde inhoud van de verpakking.


Vergeet niet te stemmen op een van onze kandidaten, (als je dat nog niet hebt gedaan). Het is fijn dat producten aangepast worden, maar een prijs als Gouden Windei zet bedrijven er hopelijk nog meer toe aan in het vervolg niet meer te misleiden met valse marketingtrucs. Stem nu op het product waarvan jij vindt dat die dit jaar het Gouden Windei het meest verdiend.


Deel deze nieuwsbrief en roep je vrienden, familie en collega’s op om ook te stemmen. Hoe meer stemmen, hoe groter de druk op de voedselindustrie om eens heel snel een stuk eerlijker te worden. 



Twitter
Facebook
LinkedIn
Whatsapp



Met vriendelijke groet,

Liz Kunst,
Campaigner




P.S: Wist je dat je door bijna eenderde van alle voedselverpakkingen wordt misleid? Foodwatch strijdt al jaren tegen dit structurele maar vaak onderbelichte probleem. Wil jij ons helpen met (een extra) eenmalige donatie? We zijn je onzettend dankbaar!

Overweeg je om structureel donateur te worden van foodwatch (maandelijks, jaarlijks)? Klik dan op deze link voor een verrassing zonder misleiding!


Privacybeleid  |  Nieuwsbrief aanbevelen  |  Afmelden

NL43 TRIO 0390 3757 64


Voedselfabrikanten kiezen eieren voor hun geld


Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier
Logo Foodwatch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten