zaterdag 2 oktober 2021

Lees alles over onze straatactie voor de Nutri-Score!

 


Beste foodwatcher,



Op dit moment zijn wij, met alle internationale kantoren, in het politieke epicentrum van Europa om nieuwe campagneplannen te maken voor de komende jaren. Voor onze internationale campagne, de invoering van het onafhankelijke voedselkeuzelogo Nutri-Score, hebben wij gisteren actie gevoerd voor de deur van FoodDrinkEurope. De lobbygroep doet er alles aan om de verplichte invoering van de Nutri-Score tegen te houden.

Wij zetten ons al jaren in voor invoering van een onafhankelijk voedselkeuzelogo. En met succes: Nederland heeft in 2019 de Nutri-Score uitgeroepen tot nationaal logo en heeft dit vorige maand ook officieel ingediend bij de Europese Commissie, met de boodschap: “met Nutri-Score kunnen consumenten het best naar de gezondere keuze worden geleid’’. Het blijft echter wachten tot 2022 op de implementatie ervan, blijkt uit de nieuwe staatsbegroting. Ook blijft het een vrijwillig logo zolang er geen instemming is op Europees niveau. Zonder verplichting ontstaat cherry picking: voor gezonde producten is het gratis reclame en ongezonde bedrijven doen gewoon niet mee. 




FoodDrinkEurope (lobbygroep met leden zoals de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie,Unilever, Nestlé en Coca-Cola) lobbyt al jaren tegen een verplicht voedselkeuzelogo. Zo heeft FoodDrinkEurope zich, in een recente reactie op een raadpleging door de Europese Commissie, hard gemaakt voor zuiver vrijwillige voedselkeuzelogo’s.

Wij eisen een verplicht voedselkeuze logo, zodat in één oogopslag vergelijking tussen producten mogelijk is. Ook worden ongezonde producten ontmaskert: met een score van een groene A tot rode E. Ook wetenschappers, artsen en consumentenorganisaties pleiten allemaal al lange tijd voor een verplichte Nutri-Score op Europees niveau.




Wij blijven aan die Brusselse boom schudden totdat er een verplichte Nutri-Score is. Daarnaast voeren we actie tegen andere niet-transparante industrielobby, zodat onze consumentenbelangen op nummer 1 komen te staan en niet die van grote multinationals.

Met vriendelijke groet,

Elif Stepman,
Campaigner






Lees alles over onze straatactie voor de Nutri-Score!


Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier
Logo Foodwatch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten