donderdag 12 mei 2022




Met vriendelijke groet,

Alberto Terena

Inheemse gemeenschapsleider

Samen in actie tegen natuurverwoesting 

© Greenpeace
Beste Brigitte,

Mijn naam is Alberto Terena, ik ben leider van het Terena-volk. Wij wonen in de Braziliaanse provincie Mato Grosso do Sul, een belangrijk gebied voor sojaproductie. Vandaag ben ik in IJmuiden om te protesteren.

Greenpeace Nederland blokkeert hier, samen met actievoerders uit Brazilië en heel Europa, het megaschip Crimson Ace, met aan boord 60 miljoen kilo soja uit mijn land. We eisen een krachtige Europese Bossenwet. Steun je onze actie? 

Volg het liveblog

Help mee mijn thuis te beschermen

Mijn volk wordt van ons land verdreven. De rivieren zijn vervuild met het gif dat in de velden wordt gebruikt. En de natuur die ons van alles voorziet wat we nodig hebben, wordt vernietigd om plaats te maken voor sojaproductie en veeteelt. Dit is het resultaat van de verwoestende regering van president Bolsonaro. De strijd voor onze rechten leidde tot conflicten, gewelddadige uitzettingen en er vloeide inheems bloed. Europa is medeplichtig: door de import en consumptie van soja, palmolie en vlees.


Voor de toekomst van onze planeet

Ik wil de leiders van Europa laten zien dat we onze strijd voor de toekomst van ons volk zullen voortzetten. Niet alleen voor onszelf, maar ook voor de toekomst van de planeet. We hebben van onze voorouders geleerd om samen te leven met de natuur. Het is tijd dat anderen ons en de natuur om ons heen met respect gaan behandelen.


Eis een krachtige Bossenwet

Samen met Greenpeace eis ik een krachtige Bossenwet. Deze wet moet bedrijven eindelijk verplichten om precies te weten waar hun producten vandaan komen. Bedrijven moeten worden gedwongen om te bewijzen dat voor hun producten geen inheems bloed heeft gevloeid, er geen natuur is vernietigd en vrij is van mensenrechtenschending.


Doe mee en steun de actie online

Laat op al je social media kanalen zien dat je deze actie steunt!

Ja, ik doe mee


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten