zaterdag 7 mei 2022

Een eigen huis, een plek om thuis te komen, een warm nest: het is zo belangrijk. In ons dichtbevolkte landje wordt het echter steeds lastiger om ieder mens die plek te geven waar hij of zij recht op heeft


Leger des Heils logo

Een eigen huis, een plek om thuis te komen, een warm nest: het is zo belangrijk. In ons dichtbevolkte landje wordt het echter steeds lastiger om ieder mens die plek te geven waar hij of zij recht op heeft. Een half jaar geleden berichtte het CBS dat er nog steeds 32.000 mensen dakloos zijn in Nederland. Dit zijn niet alleen de stereotype mannen met een plastic tas vol blikken bier op een parkbankje. Ook mensen die een schijnbaar normaal leven leiden, met een betaalde baan of een gezin, komen steeds vaker zonder onderdak te zitten. 

Ruim een jaar geleden spraken we Marlon en Lucas, twee mannen die open en eerlijk vertelden over hoe zij dak- en thuisloos werden en wat het met hen deed om in de opvang te wonen. Hun verhalen maken duidelijk dat de doorstroom van de opvang naar een eigen huis beter moet. Marlon: "Dat ik geen eigen huis heb, doet ook iets met mijn zelfwaarde; iedereen heeft recht op een eigen plek, weet je?”  

Nu, een jaar later, zochten we hen allebei opnieuw op. Spoiler alert: ze hebben allebei een eigen huis! Lucas: "Ik had een driekamerappartementje verwacht, ook omdat we een baby verwachten. Toen mochten we ..."

 
Desktop version:

Elke eerste vrijdag van juni is het Nationale Donutdag: een feestje voor jong en oud. Op vrijdag 3 juni zijn er in 80 buurthuiskamers door heel Nederland gratis donuts en koffie te krijgen. Neem je kinderen mee, leer je buurt kennen en geniet van gratis donuts. Wil je weten waar je terecht kan? Check het op de website: donutdag.nl.

 

Kijken: Bart is gastgezinondersteuner

In de vorige nieuwsbrief stond een oproep voor vrijwilligers die gastgezinnen willen ondersteunen bij het opvangen van Oekraïense vluchtelingen. Bedankt voor de reacties! Inmiddels zijn de eerste vrijwilligers aan de slag gegaan. Een van hen is Bart Rooijmans uit Geldrop. Hij werd gevolgd werd door EenVandaag: "Super om te zien hoe mensen opgevangen worden. Dit vrijwilligerswerk is voor mij een verrijking."


Lezen: Douwe Bob over delen wat je hebt

Singer-songwriter Douwe Bob voelt zich verbonden met dak- en thuisloze mensen: "Zij zijn buitenmaatschappelijk, dat ben ik ook. Ik doe niet mee met de rest; ik betaal belasting en hou me aan de meeste regels, daarmee houdt het ongeveer op." In Douwes restaurant krijgen dak- en thuislozen gratis eten. Hij vertelt erover aan het Leger des Heils: "Ik ben vliegende kiep: soms kook ik, soms deel ik uit, soms voer ik ..."



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten