woensdag 8 december 2021

Samen stoppen wij misleiding!

 




Beste foodwatcher,

Het Gouden Windei is onze jaarlijkse verkiezing voor het meest misleidende voedselproduct. 

De lancering en het bekend maken van de kandidaten vorige week bracht nogal wat teweeg! Foodwatch organiseert deze verkiezing nou al voor het elfde jaar. Elk jaar zijn er producenten die hun product aanpassen, maar dat is natuurlijk niet het enige doel van deze verkiezing.

Het is natuurlijk mooi dat elk jaar misleidende producten onder het vergrootglas van de media komen te liggen. Maar wat we echt willen is een structurele verandering en een wettelijk verbod op misleiding. De genomineerden van dit jaar, Groentesnoepjes van Let’s, Poké Bowl van Knorr en Kroepoek van Conimex, misleiden op het gebied van duurzame verpakkingen en omdat ze zich (veel!) gezonder voordoen dan ze echt zijn. Wij willen aandacht vragen voor deze misleidende trucs - en dat is ook dit jaar weer een succes!




Programmamaker Teun van de Keuken schreef er een column over. “Er is niks verantwoords aan die groentensoepjes van Nicolette”, benadrukt hij. Hij wijst erop dat ze voor de helft uit suiker bestaan. “En dat het dan gaat om ‘natuurlijke suiker’ zoals van Dam benadrukt, doet er niet toe. Rietsuiker en bietsuiker zijn ook natuurlijk. Suiker is suiker, dikmakend en ongezond.”

Ook het Voedingscentrum liet van zich horen en stelde dat groente en fruit eten voor kinderen normaal zou moeten zijn. Ook ‘gewone’ groente kun je ‘fun’ maken door het in leuke vormpjes te snijden of leuke prikkertjes te gebruiken. Maar een snoepje is geen groente en smaakt gewoon naar: jawel een snoepje. Niet naar biet, niet naar wortel. En dus werkt het contraproductief: snoep kan bijdragen aan de smaakontwikkeling en met name de voorkeur voor zoet.




Niet alleen op de groentesnoepjes van Let’s werd gereageerd. Unilever, de producent van Conimex en Knorr, liet foodwatch weten dat er volgens hen geen sprake is van misleiding wat betreft hun 'recyclebare' kroepoekzakken: "door transparante informatievoorziening vanuit Conimex". Wat zij als transparante informatie zien, zien wij en veel consumenten met ons als pure marketing. Unilever lift mee op de duurzame trend, zonder zélf de kroepoekverpakking te verduurzamen.

Wat betreft de Poké Bowl van Knorr stelt Unilever dat iedereen hoort te weten dat er in die doos (die €3,49 kost!!) enkel de koolhydraten (rijst) en zakjes kruiden en toppingmix zitten. Wat ons betreft blijft 'Knorr Wereldgerechten' dan een kandidaat zolang er niet duidelijk op de verpakking staat dat deze slechts uit koolhydraten en kruiden en toppingmix bestaat. Wel zo eerlijk toch?

 


Hoe meer stemmen, hoe beter: deel nu!

Binnen twee weken tijd hebben al meer dan 8000 mensen hun stem uitgebracht. Hoe meer mensen hun stem uitbrengen, hoe groter de druk op de voedingsindustrie om geen misleidende marketing-trucs meer uit te halen. Stemmen kan nog tot 16 december.

Heb je al gestemd? Deel dan de Gouden Windei verkiezing nog snel met zoveel mogelijk vrienden, familie en collega's! 


Samen stoppen wij misleiding!

 

Hartelijk bedankt!

Liz Kunst,
Campaigner






Samen stoppen we misleiding in het supermarktschap!


Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier
Logo Foodwatch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten