dinsdag 9 maart 2021

Samen zetten we het klimaat op 1


Samen zetten we het klimaat op 1
 © Tim Dirven / Greenpeace
Beste Brigitte, 

Tasje mee naar de supermarkt  ✅ 
Vegetarisch koken ✅
Thuis warme trui aantrekken ✅ 


Dit zijn mijn dagelijkse goede voornemens. Maar eerlijk? Hiermee ga ik het klimaat natuurlijk niet redden. In Den Haag zitten de mensen die wél de middelen en de macht hebben, maar te weinig doen. Gelukkig kiezen we binnenkort een nieuwe Tweede Kamer. Als campagneleider bij Greenpeace gebruik ik dit momentum om de klimaatcrisis als CRISIS op de kaart te krijgen. Help je mee?


Jij betaalt de rekening van grote vervuilers

 © Myrthe Verweij / Greenpeace

Al 30 jaar schuift de politiek het klimaatprobleem voor zich uit. De CO2-uitstoot van de grote industrie is een goed voorbeeld: met veel pijn en moeite is er een heffing voor bedrijven zoals Tata en Shell ingevoerd. Maar die is - onder druk van diezelfde industrie - net zo hard weer uitgesteld. Onacceptabel, vind ik. En oneerlijk: jij, ik, de bakker en de groenteman betalen relatief gezien veel meer voor onze energie en uitstoot dan de grootvervuilers.

Ja, ik wil dat de vervuiler betaalt, niet bepaalt

Hier ga ik werk van maken, doe je mee?

 © Greenpeace

Ik ben ervan overtuigd dat de klimaatcrisis alleen wordt opgelost als we die nú als crisis behandelen. De CO2-heffing uitstellen hoort daar niet bij, en de fossiele industrie laten meebeslissen over klimaatbeleid ook niet. De uitzonderingspositie van de luchtvaart? Klaar ermee. Ook KLM en andere maatschappijen moeten – net als jij en ik – belasting gaan betalen over brandstof. 

Ja, ik doe mee

Zo gaan we dat samen doen

© Tim Aubry / Greenpeace
Er is geen tijd meer om te wachten, uit te stellen of stil te staan. Daar moeten we besluitvormers en beleidsmakers nu van overtuigen. Als we ons samen laten horen met duizenden en duizenden tegelijk, zullen ze luisteren. Dat hebben onze eerdere acties al bewezen. Met jouw extra donatie zorgen wij ervoor dat het nieuwe kabinet er niet meer omheen kan: het klimaat verdient actie van iedereen! 

Ik kom in actie voor het klimaat

Het klimaat verdient echte actie - ook van de politiek. Je extra bijdrage is meer dan ooit welkom, hoe klein of groot ook. Dankjewel! 
Ja, ik doneer


Met vriendelijke groet,

Dewi Zloch 
Campagneleider Klimaat & Energie

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten