zaterdag 7 mei 2016

Kan ik op het naaktstrand mijn broek aanhouden?

Nu het lente wordt, vragen de mensen in mijn hardloopgroep zich alweer af wanneer het zeewater warm genoeg zal zijn om tijdens de trainingen een frisse duik te nemen. Zwemmen in zee vind ik zelf ook leuk, maar tot mijn schrik trok iedereen vorige herfst, toen ik er voor het eerst bij was, al zijn/haar kleding uit om er vrij en blij in te springen. Dit speelde zich af op een stuk naaktstrand, maar dat maakt het voor mij niet acceptabel. Ik (man, veertiger) heb geen zin om mijn naakte lichaam te tonen en ik heb ook geen behoefte aan de naaktheid van de anderen.

Ik vind dat je elkaar elke schaamte, of vermoeden daarvan, moet besparen. Maar er heerst een sfeer van 'we zijn allemaal gelijk', 'dat is toch normaal', en 'lekker hè, dat water'. Ik heb die keer mijn korte broek aangehouden, maar ik was de enige en ik kreeg daar opmerkingen over. Niet dat ik bang ben om voor deze groepsdruk te bezwijken, want dat doe ik niet, maar hoe kan ik overeind blijven zonder de homogeniteit in de groep te doorbreken en mezelf buitenspel te zetten?

Pauzeren op het naaktstrand
Beste Pauzeren op het naaktstrand,

Wat u wil kan niet. U kunt niet als enige uw broek aanhouden, als het hele gezelschap naakt gaat zwemmen, zonder dat u zichzelf buitenspel zet en zonder dat u de homogeniteit van de groep doorbreekt. De groep waar u deel van uitmaakt, gaat hardlopen en maakt een tussenstop op het naaktstrand. Dat gebeurt niet bij toeval. Ze houden daar halt, omdat ze naakt willen zwemmen op een plek waar dat legaal is. Als ze niet naakt wilden zwemmen, zouden ze wel op een ander stukje strand een zwempauze nemen.

U kunt tegen de groep zeggen: "Heren, dames, laten we tijdens de training níet het naaktstrand aandoen, want ik trek mijn kleren liever niet uit." Misschien luisteren ze naar u, omdat het hun niet zo veel uitmaakt of om u ter wille te zijn. Als u er expliciet om vraagt, krijgt u wellicht uw zin, al lijkt de kans groter dat ze zeggen: "Maar we willen juist heel graag naakt zwemmen, dat vinden we leuk!" In dat geval kunt u kiezen om A. niet mee te doen met het zwemmen en op het strand gekleed en wel te wachten tot het hardlopen wordt hervat. B. u aan te passen aan de naaktzwemroutine van de anderen of C. als enige te water gaan met een (zwem)broek aan. In het laatste geval plaatst u zich buiten de groep, daar helpt geen moedertjelief aan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten