woensdag 20 april 2011

Matthäus Passion

ja, een week later naar de andere Passie van Bach door de Bach vereniging in de Doelen geweest.
Het eerste deel vond ik minder, ik had er moeite mee om me in te laten in het drama, uitvoering te druk, te kletserig en te weinig ingetogen. Iemand las in de pauze bij het kraampje van de Bach vereniging de flap van de CD: "een katholische passie" en hij was er niet mee eens, hij vond het erg luthers, ik niet dus, dat zei ik ook, met als resultaat dat hij erg gepikeerd was. Ik vroeg me af hoe het kon dat je boos werd of raar reageert na zo'n drama over de dood van een mens, zoals het in de tekst gepresenteerd en gezongen wordt, -zoals die dame bij hetzelfde kraampje waar de verkoper mij vroeg waar ik vandaan kwam, die het raar vond dat ik niet terug naar Frankrijk wilde, toen ik zei dat ik eigenlijk Duitsland zou verkiezen, vond ze het maar niets, zijzelf had er 3 jaar gewoond. Ik wilde niet reageren, deed het ook niet, maar was wel iets ontdaan, als je beseft waar je bent en wat je komt beluisteren! Ik bedoel een tekst over wreedaard handelen ten opzichte van iemand die iets ander verkondigt dan het gebruikelijke geloof, en een libretto in het Duits door een Duitser gecomponeerd. Wat is de mens niet consequent in zijn handelen en praten.
Het tweede deel kon mij en bekoren en ontroeren, prachtige aria's en koralen, de evangelist erg ingetogen en soms boos, erg menselijk allemaal. in één woord: grandioos!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten