woensdag 3 mei 2023

 

Een oceanenverdrag, na jaren campagne voeren

Yes! Er is een oceanenverdrag. Prachtige afbeelding van een walvis in een schone oceaan.
Beste Brigitte,

De zenuwen begonnen op vrijdag. Om het uur checkte ik mijn telefoon: is er al nieuws? Toen de uitslag binnenkwam, sprong ik een gat in de lucht. Jou gun ik hetzelfde moment, daarom mail ik je dit geweldige nieuws:

We hebben een wereldwijd oceanenverdrag!

Bijna 20 jaar zijn we hier al mee bezig. Eindelijk is er nu overeenstemming bereikt over het grootschalig en wereldwijd beschermen van de oceanen. Tijdens de VN-conferentie in New York sloten 180 wereldleiders afgelopen weekend een oceanenverdrag. Dat zou niet gelukt zijn zonder jouw support. Dank je wel!
Lees meer over de overwinning

Wat betekent het verdrag?

Het is een cruciale stap voor de bescherming van 30% van de oceanen voor 2030. Dat is volgens wetenschappers minimaal nodig om de gevolgen van de klimaatcrisis op te vangen en de oceanen levend te houden.

Op dit moment wordt slechts 1% van de internationale wateren beschermd. Tweederde van de oceaan is van ‘niemand’, waardoor toezicht ontbreekt. Het is er net het Wilde Westen. Goede bescherming leek onmogelijk. Maar dat gaat veranderen, nu dit langverwachte oceanenverdrag er is.

Dit verdrag kwam er niet zomaar

De overeenstemming over het oceanenverdrag is historisch. Het is landen gelukt om verschillen opzij te zetten en te zoeken naar compromissen. Maar ik weet ook: zonder de druk van de miljoenen mensen die wereldwijd hun steun voor dit verdrag uitspraken, had het heel anders kunnen aflopen. Daar wil ik je ontzettend voor bedanken.  

Een blauwe bondgenoot

Om het te vieren, deel ik drie van mijn favoriete weetjes over de oceaan:   
🌊 Ongeveer de helft van alle zuurstof die je ademt krijgen we uit de zee;
🌅 Oceanen absorberen zo’n eenderde van alle CO2 uit onze atmosfeer;
🔥 Zonder de oceanen zou de temperatuur op aarde al met 200 graden zijn gestegen. 
Help mee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten