woensdag 14 september 2022

Supermarkten of supermachten ›› Gratis acties ah

 


Supermarkten hebben van tijd tot tijd winacties waarbij klanten gratis producten kunnen krijgen. In deze economisch moeilijke tijden met torenhoge inflatie is het interessant om te zien dat momenteel Albert Heijn en Lidl via kraskaarten voedselproducten weggeven bij bestedingen van 15 euro (AH) of 25 euro (Lidl).

Maar wat blijkt: het merendeel van de voedselproducten uit deze winacties bestaat uit zwaar bewerkte voedingsmiddelen vol suiker, zout en vet. Wie een kraskaart opent  - van beide supermarktbedrijven - maakt 0% kans om verse groente of fruit onder het kraslaagje te vinden!




(Beeldbewerking foodwatch)

We focussen - om deze nieuwsbrief niet te lang te maken - op de producten die je bij Albert Heijn kunt winnen. Ze komen merendeels van bekende grote internartionale voedselreuzen (die miljoenen en miljardenwinsten draaien): o.a. Arla, Coca-Cola, Mondelēz, en Starbucks. 

Zo zijn er bij Albert Heijn stevig gesuikerde koffiedrankjes van Starbucks (en ook D.E.) te winnen. Daarnaast repen en biscuits van Liga en Sultana die ook ware suikerbommen zijn. Hertog Citroentaart Meringue ijs en AH 4 kleuren ijsjes zitten ook boordevol suiker. 

Diverse kant-en-klare koffiedranken van Starbucks bevatten naast veel suiker ook veel verzadigd vet. Drink 1 bekertje van 220 milliliter en je hebt als volwassene al 20% van je maximaal dagelijks aanbevolen hoeveelheid aan verzadigd vet binnen. Eet je één portie van 100 gram Hertog ijs dan heb je zelfs al 27% van je dagelijks aanbevolen hoeveelheid verzadigd vet op.  

Zakjes Santa Maria Texmex kruidenmix waarmee je - als je dit alleen voor je jezelf zou gebruiken tijdens het koken - je voor 90% de maximaal aanbevolen hoeveelheid zout van 5 gram per dag al op hebt. Hier nog wel even de kanttekening dat er van de vijf te winnen mixzakjes ook twee varianten zonder toegevoegd zout en suiker te winnen zijn…

En er zijn ook ‘zero’ frisdranken te krassen, en wat koffie en thee. Eerlijk is eerlijk…  




Open en eerlijk, dat is Albert Heijn ook (ahum!). We lezen immers op hun website wat het grootste supermarktbedrijf van Nederland drijft.

Bij Albert Heijn geloven we dat eten en drinken een essentiële rol speelt in het oplossen van de grote uitdagingen in de maatschappij. Het levert een belangrijke bijdrage aan een gezonde levensstijl, het verbindt mensen met elkaar en draagt bij aan een beter klimaat en daarmee een duurzame samenleving.

Huh?! Ik vraag me echt hardop af op welke manier deze winactie dan bijdraagt aan het oplossen van 'maatschappelijke problemen'. Ik denk daarbij dan aan welvaartsziektes die voor een groot deel worden veroorzaakt door ongezonde voeding. Dit soort acties verergeren de problemen eerder! Albert Heijn vervolgt op dezelfde webpagina:


We hebben de afgelopen jaren al veel mooie dingen gedaan op het gebied van Beter eten maar dat willen wij versnellen: omdat we allemaal steeds ouder worden. Als we fit willen blijven, kunnen we beter jong beginnen met een gezonde leefstijl.

Waarom stoppen ze dan naast onder meer eerdergenoemde suikerrijke AH 4 kleurenijsjes, Sultana Framboos ook nog Danone Danoontje tussendoortje Banaan en Aardbei (met toegevoegde suikers) speciaal gericht op kinderen tussen de producten? Verder is er heel veel snoep te winnen van Haribo, Klene, Fruitella en Mentos. Heeft dat te maken met hun missie om er voor iedereen te zijn?    

AH: “Onze missie: Samen Beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.”

Hier geloven we dus helemaal niets van. Albert Heijn laat klanten krassen voor gratis producten die kunnen leiden tot diabetes en obesitas!

Zoals gezegd, momenteel heeft Lidl ook een krasactie, daar zijn de gratis te winnen voedselproducten niet veel gezonder… Het is goed dat winstgevende supermarkten over de brug komen met gratis producten. Maar waarom geen gezonde producten die passen in de missie van het 'Beter eten' (Albert Heijn) en 'De beste in groente en fruit' (Lidl)? Waarom suiker, zout & vet blijven promoten? Hierdoor blijft de supermarkt de marionet van de marketing van grote voedselproducenten!


Wat doet foodwatch?

Met foodwatch blijven we ervoor waken dat de macht van bedrijven niet ten koste gaat van de consument. Gezondheid gaat boven actie-verkoopcijfers. Daarom zetten we er onder meer via onze campagnes rond Voeding & Gezondheid op in om de belangen van de consument te verdedigen. We voeren actie voor het reduceren van suiker, vet & co in voedingsproducten! We willen betere regulering, zodat de industrie geen winst meer maakt ten koste van onze gezondheid. Help mee, en steun de campagnes van foodwatch (met wat extra). 

 


Oproep voor onze achterban

Een tijd geleden heb je ons wellicht al geholpen door te stemmen op ons project voor de VOORbeeld verkiezing 2022. Goed nieuws: we zitten bij de laatste zes! Om te kunnen winnen gaan we binnenkort ons platform pitchen voor een jury. In de presentatie willen we een filmpje toevoegen waar onze achterban (jullie dus) vertelt waarom strijden tegen o.a. misleiding zo belangrijk is. Om zo ons verhaal kracht bij te zetten. 
 
Zou jij willen schitteren in dit filmpje? Reageer dan op deze nieuwsbrief voor meer informatie.




Met vriendelijke groet,


Frank Lindner,
Campagneleider

DEEL DEZE NIEUWSBRIEF OP SOCIAL MEDIA:





Twitter
Facebook
LinkedIn
Whatsapp


P.S.: Gezonde voeding is vaak duurder dan ongezond voedsel, zo’n 70% van het aanbod in de supermarkt bestaat uit ultra-bewerkt en ongezond voedsel, en 82% van de aanbiedingen in supermarktfolders is voor ongezonde voeding. Je kunt ons daarom (nog meer) steunen in onze strijd voor eerlijk, gezond, en veilig voedsel!



Waarom kunnen winacties niet gezonder?


Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier
Logo Foodwatch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten