woensdag 14 september 2022

Maak samen met ons een vuist tegen misleiding! / Foodwatch

 


Lok-ingrediënten, even wat vitaminen toevoegen om een ongezond product toch gezond te laten lijken, kunstmatige aroma’s in plaats van natuurlijke smaakmakers, mooi weer spelen met duurzaamheidsclaims, ‘Rijk aan vezels’ groots op suiker-, zout- en vetbommen zetten…

Foodwatch strijdt al ruim 10 jaar tegen consumentenmisleiding. Zonder de tips vanuit onze achterban zijn we nergens. Kom jij een misleidend product tegen? Meld het ons. Samen maken we een harde vuist tegen misleiding!





Staat er op de verpakking 'smaak', 'flavour' of iets soortgelijks, dan kun je er bijna zeker van zijn dat het naamgevende ingredient er niet vers in zit...

 


Dagelijkse portie misleiding

Consumenten moeten hun voedsel kunnen vertrouwen. Nu is dit vaak niet het geval. We worden iedere dag misleid wanneer we onze boodschappen doen. We ontvangen gelukkig heel veel tips vanuit onze achterban over misleidende voedselproducten die we nauwkeurig onderzoeken.

Zelf doen we uiteraard veel marktonderzoek in supermarkten en online. Voor ons is misleidingbestrijding dagelijkse kost omdat de regelgeving te veel mazen bevat en de handhaving slap is. Voedselfabrikanten, gedreven door winstmaximalisatie, blijven hierdoor het lef hebben om de grens tussen marketing en misleiding te overschrijden!




Puur, ambachtelijk, traditioneel, vers, lokaal zijn ongereguleerde termen. Fabrikanten mogen ze nog altijd vrijelijk gebruiken (en doen dit ook!)...

  


Continu spreekt foodwatch bedrijven en de politiek aan op valse claims en misleidende marketing. We spannen zaken aan bij de Reclame Code Commissie (en winnen verreweg de meesten!). We dienen klachten in bij en over de NVWA. We maken satirische berichten op onze social media (in deze nieuwsbrief een paar mooie voorbeelden mocht je ze gemist hebben…). Toch is er ondanks alle inspanningen nog altijd geen strengere wetgeving die misleidende etiketten echt verbiedt en ontbreekt het nog steeds aan adequate handhaving. 





Honig claimt een 100% recyclebare & plasticvrije verpakking. Daar hoort het plastic om de lasagnebladen zeker niet bij...

 


Het Gouden Windei komt eraan!

Een bekend en succesvol onderdeel uit onze campagne tegen misleiding is de jaarlijkse bekendmaking van het Gouden Windei. Ieder jaar weer leiden de nominaties voor het Gouden Windei bij producenten tot enige paniek. Het is uiteraard de prijs die niemand wil!

Naast het succes van aangepaste producten heeft het Gouden Windei vooral ook een afschrikkend effect op andere fabrikanten. Komende maanden gaan wij ons voorbereiden op het Gouden Windei 2022. Ben jij laatst nog een potentiële genomineerde of denk je zelfs de winnaar tegengekomen? Laat het ons weten!



Twijfel je, stuur je melding gewoon in, we zijn liever een keer dubbel getipt dan helemaal niet. Samen maken we (ooit) een einde aan misleiding!



Met vriendelijke groet,

Frank Lindner, Campagneleider

Maak samen met ons een vuist tegen misleiding!


Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier
Logo Foodwatch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten