woensdag 14 september 2022

 Leger des Heils logo

In de nieuwsbrief van mei dit jaar deelden we met jullie de verhalen van Marlon en Lucas, die na jaren in de opvang eindelijk een eigen woning kregen. "In de opvang stond ik gevoelsmatig in de wachtstand", zei Marlon toen, "nu lééf ik weer." Helaas zijn Marlon en Lucas de uitzondering op de regel. Gemiddeld zitten mensen meer dan een jaar in de opvang, terwijl die bedoeld is voor kortdurend verblijf. 

De wooncrisis treft niet alleen mensen zoals jij en ik. Ook kwetsbare mensen hebben moeite om een thuis te vinden. Er zijn niet genoeg locaties om geschikte woonplekken in te richten voor kwetsbare groepen, zoals (pleeg)jongeren, (ex-)verslaafden of mensen met psychische problemen.

De wooncrisis treft velen van ons. Het Leger des Heils spreekt gemeenten en woningcorporaties erop aan om nu écht snel woningen bij te bouwen. Kwetsbare mensen raken namelijk steeds meer in het gedrang. Wil je meestrijden? Wapen je dan met feiten en lees de verhalen op legerdesheils.nl

 

Een eigen woning als startpunt

Een eigen woning is vaak de eerste stap naar een beter leven. Housing First, zo wordt deze aanpak genoemd. Norman is er blij mee: "Ik ben heel tevreden met hoe het gaat. [Ik heb] nu rust! En dat heb je niet als je verslaafd op straat leeft."


Als voor jezelf zorgen niet lukt

Een eigen woning is niet voor iedereen een goed startpunt. Sommige mensen zijn niet zelfredzaam genoeg om een eigen huishouden te hebben. Voor hen is er beschermd wonen. "Ik praat wekelijks met mijn begeleider, als ik ergens mee zit..."

 
Desktop version:

Laat je inspireren


Majoor Alida Bosshardt (1913-2007) was in de 20e eeuw hét gezicht van het Leger des Heils. Ze was er voor mensen voor wie niemand anders oog had: prostituees, alcoholverslaafden en dak- en thuislozen. Sinds een paar maanden kun je je door het leven van 'de majoor' laten inspireren in haar voormalige woonhuis aan de Oudezijds Voorburgwal in Amsterdam. Elke donderdag en vrijdag zijn er rondleidingen. 

We zijn ook nog op zoek naar vrijwilligers die bezoekers willen verwelkomen en rondleiden in het Majoor Bosshardthuis. Op majoorbosshardthuis.nl kun je je aanmelden als vrijwilliger óf bezoeker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten