dinsdag 3 maart 2020

Libris shortlist: veel sterke vrouwen, de hond is trendy

Manon Uphoff ©Werry Crone
Kussen werd ontraden tijdens de persconferentie van de Libris Literatuurprijs in Amsterdam. Wie de genomineerden wilde gelukwensen, kon dat beter met een Indiase buiging of een kushand doen, zei stichtingsvoorzitter Alexander Rinnooy Kan. Maar angst voor het coronavirus mocht de pret niet drukken gisteren, al helemaal niet bij de zes uitverkoren auteurs: Manon Uphoff, Marijke Schermer, Saskia de Coster, Oek de Jong, Wessel te Gussinklo en Sander Kollaard. Zij maken met hun romans kans op de Librisprijs die op 11 mei wordt uitgereikt.
In de literaire oogst van het afgelopen jaar ontdekte de jury enkele trends: zo waren er veel sterke vrouwelijke auteurs. Ook maakt de hond furore in de Nederlandse literatuur. Opvallend is dat kleine, jonge uitgeverijen goed scoren. En verder is er 'de alom tegenwoordige autofictie': romans die geworteld zijn in het eigen leven van de auteurs.
Twee boeken uit die categorie belandden op de shortlist. In 'Vallen is als vliegen' vertelt Manon Uphoff de 'betoverende gruwelgeschiedenis' van de zusjes Holbein en hun almachtige vader, de gezinsgod die 's nachts in een monster verandert. Saskia de Coster beschrijft in 'Nachtouders' hoe ze worstelt met het moederschap, in een taal die 'vitaal is als een pasgeboren baby'.
Ook over de stijl van Oek de Jong was de jury te spreken: hij schreef 'Zwarte schuur', over de Zeeuwse kunstschilder Maris, 'in zinnen die je niet lijkt te lezen maar te beleven'. Wessel te Gussinklo brengt in 'De hoogstapelaar' de 'plotloze monologue intérieur' van Ewout, een vervelend ventje dat toch weet te fascineren. Marijke Schermer werpt in 'Liefde als dat het is' prangende vragen op: wanneer wordt passie sleur? Kun je vrij zijn én gebonden?
De trendy hond duikt op in 'Uit het leven van een hond' van Sander Kollaard, een diepzinnige roman over een doodgewone man genaamd Henk, die niets wereldschokkends meemaakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten