maandag 29 september 2025

Stuur ons je voorbeelden van marketing voor energydrinks

 

Stuur ons je voorbeelden van marketing voor energydrinks


Logo Foodwatch
Foto van een rijtje op een schap van blikjes Red Bull

Wij hebben jouw hulp nodig! Een van de meest stuitende voorbeelden van kindermarketing is die voor superongezonde energiedrankjes. Kinderen worden met slimme marketingtrucs massaal verleid om drankjes als Red Bull, Bullit, Monster of Prime te kopen. Helaas mag deze reclame gewoon. Het grootste deel van deze promotie speelt zich buiten ons gezichtsveld af en daarom krijgen wij er maar moeilijk grip op: verborgen in games of aangeprezen door influencers worden kinderen al vroeg geïndoctrineerd dat energiedrankjes je vleugels geven.

Om dit probleem aan te kunnen pakken vragen we jou om ons voorbeelden te sturen van reclame van energiedrankjes.Wij ontvangen graag screenshots en links van de promotie die je bent tegengekomen. Ben je goed thuis op sociale media of games? Kijk dan eens of je voor ons voorbeelden kunt vinden van promotie door influencers (sponsordeals!) of andere reclames van energiedrankjes. Je zou ons er enorm mee helpen!

Schroom ook niet om naar voorbeelden van kinderen in je omgeving te vragen. Nichtjes, neefjes, zonen, dochters, buurkinderen, waar komen zij energiedrankjes allemaal tegen in hun omgeving?

Wat is het probleem met energiedrankjes?

Energiedrankjes bevatten grote hoeveelheden cafeïne en suiker en kunnen, zeker bij kinderen en jongeren, grote gezondheidsschade aanrichten. Kinderen kunnen last krijgen van hartkloppingen, slapeloosheid en hoofdpijn en lopen grotere kans op overgewicht.

Niet voor niets hebben landen als Letland en Litouwen al een verbod ingesteld op de verkoop van energiedrankjes aan minderjarigen. In Nederland is ons dit nog steeds niet gelukt: alleen Aldi en Lidl hanteren een leeftijdsgrens van 14 jaar. Tijd voor een wettelijk verbod op de verkoop aan jongeren onder de 18!

Wat is het probleem met marketing voor energiedrankjes?

De consumptie van energiedrankjes neemt niet af als kinderen en jongeren overal worden blootgesteld aan promotie: op het sportveld, in games en natuurlijk op sociale media. Zo blijven zij energiedranken identificeren met 'cool' en sportief.

Kijk maar naar FC Utrecht, die de samenwerking met Red Bull gaat uitbreiden op gebied van talentontwikkeling, zo meldde de voetclub trots via een ronkend persbericht. Was je hier ook zo kwaad over? Wij in ieder geval wel! Hoewel Red Bull claimt zich niet op kinderen te richten bij haar promotie, worden zij blootgesteld aan deze marketing in de sport. En het sportveld is niet de enige plek waar minderjarigen worden verleid tot het consumeren van energiedranken. Maar hoe staat het hier nou precies mee?

Wij verzamelen de hele maand augustus voorbeelden van marketing van energiedrankjes waar kinderen onder de 18 aan worden blootgesteld. Wij zijn met name op zoek naar voorbeelden op sociale media, maar wij zijn ook benieuwd naar voorbeelden van promotie in games, de sport, op school of andere plekken in de omgeving van kinderen. Deze voorbeelden kunnen we gebruiken voor een rapport dat moet leiden tot een verkoop- en reclameverbod.

Stuur je voorbeelden door te replyen op deze mail of te mailen naar juke@foodwatch.nl. Wij verzamelen alles en komen in november met de resultaten.

Alvast hartelijk dank voor je hulp!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten