Beste Brigitte, |
Ons voedselsysteem is uit balans. Terwijl kinderen aan de ene kant van de wereld honger lijden, worden ze elders ziek gemaakt door overgewicht. Ondertussen misleidt de voedselindustrie consumenten met krimpflatie en worden kinderen verleid door marketingtruuks en al op jonge leeftijd verslaafd gemaakt aan junkfood. Ook pesticiden blijven een groot probleem. Lees hieronder de belangrijkste updates van de afgelopen tijd.
|
Wereldwijd meer kinderen met obesitas dan met ondergewichtVoor het eerst in de geschiedenis zijn er wereldwijd meer kinderen met obesitas dan kinderen met ondergewicht, zo blijkt uit een nieuw Unicef-rapport. Terwijl er miljoenen kinderen dagelijks met honger naar bed gaan, wordt de meerderheid ziek gemaakt door een overvloed aan goedkope, ongezonde voeding. Het is een heel trieste conclusie die we moeten trekken: terwijl kinderen wereldwijd sterven van de honger, eten er meer kinderen ter wereld veel te veel en ongezond. Dit laat zien hoe oneerlijk en ziekmakend ons voedselsysteem is. Alle kinderen hebben recht op genoeg en gezond voedsel en bescherming tegen de voedingsindustrie die winst boven hun gezondheid stelt. |
![]() |
Een van de boosdoeners? Kindermarketing.We zagen weer iets nieuws in onze strijd tegen kindermarketing: Snackles-knuffels. Pluche diertjes die eruitzien als schattig speelgoed, maar op hun buik een merklogo van ongezonde snacks dragen. Grote merken als Hershey’s, Subway en Pringles gebruiken deze knuffels om kinderen vanaf 3 jaar al vertrouwd te maken met hun producten. Wat lijkt op een leuk cadeautje, is in werkelijkheid sluikreclame. Dit is geen onschuldig speelgoed. Het is geraffineerde marketing die kinderen stap voor stap verslaafd maakt aan suiker en zout met alle gevolgen voor hun gezondheid. We kunnen hier weinig tegen doen, omdat speelgoed uitgezonderd is van de paar afspraken die bedrijven hebben gemaakt regels tegen kindermaketing. Het is speelgoed, geen snoep. Onacceptabel. Wij eisen dat de politiek eindelijk doorpakt en nu gaat zorgen voor een wet tegen kindermarketing die al deze schemergebieden voor eens en voor altijd verbiedt. |
Actie tegen Krimpflatie in Frankrijk en Duitsland. |
Producten die kleiner worden, verpakkingen met minder inhoud of flessen die leger zijn. De prijs blijft gelijk of stijgt zelfs. Dit heet krimpflatie: een stille prijsverhoging die consumenten misleidt. De Duitse consumentenbond sleept fabrikant Mondelez voor de rechter vanwege Milka-chocoladerepen. Die werden verkleind van 100 naar 90 gram, terwijl de verpakking vrijwel hetzelfde bleef en de prijs zelfs steeg. De rechtszaak loopt momenteel bij de rechtbank in Bremen. In Frankrijk is krimpflatie inmiddels aangepakt: daar zijn supermarkten wettelijk verplicht om duidelijk aan te geven wanneer de inhoud van een product wordt verkleind zonder dat de prijs omlaag gaat. Ook wij willen dat er in Nederland een wet tegen krimpflatie komt. Consumenten hebben recht op eerlijkheid en transparantie en we zitten niet te wachten op stiekeme prijsverhogingen. |
Ctgb: voor de agroindustrie of voor het publiek belang?Er is ook weer nieuws in de wereld van schadelijke landbouwgiffen. De Nederlandse autoriteit die chemicalien beoordeelt, het Ctgb, heeft twee bestrijdingsmiddelen goedgekeurd, ondanks wetenschappelijk aangetoonde gevaren voor consumenten, gebruikers, omwonenden en het milieu. Het gaat om de middelen Dagonis en Pitcher. Gelukkig heeft de belangengroep PAN al stappen gezet, lees hier meer over… En diezelfde Ctgb komt ook weer met iets anders opmerkelijks in het nieuws. Het is al sinds eind 2023 bekend dat zij al jaren lang het kankerrisico bij bestrijdingsmiddelen verkeerd meten en bagatelliseren. Dat geldt ook voor glyfosaat. Zo ontdekte Zembla. Nu komt datzelfde Ctgb weer met een dubieuze analyse. In juni verscheen een onderzoek van het gerenommeerde Ramazzini Insitituut waaruit bleek dat jonge ratten die langdurig aan glyfosaat werden blootgesteld, diverse tumoren kregen. Nu blijkt dat het Ctgb dit onderzoek direct wegwuift, met voorlopige conclusies, zonder de ruwe data te kennen. |
We hebben nog veel meer nieuws over ons voedselsysteem en de gevolgen ervan. Hou daarvoor bijvoorbeeld ook onze socials in de gaten. Zo zijn wij te vinden op Instagram, LinkedIn, Bluesky en Facebook. Niet op de socials? Op onze website vindt je wekelijks het laatste nieuws. Door onze acties te steunen, petities te tekenen en bijvoorbeeld deze nieuwsbrief te delen, maken we duidelijk dat consumenten zich niet laten zomaar misleiden. Samen zullen we zorgen voor een eerlijk, gezond en veilig voedsel, voor iedereen. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten