maandag 29 september 2025

 


Ik geloof dat het leven voor vrouwen pas echt begint op hun zestigste – het moment waarop we vrij worden

– ISABELLA DUCROT (1931), kunstenaar

Isabella Ducrot in haar studio in Rome


Isabella Ducrot, ‘een oude dame uit Napels’, zoals ze zichzelf bescheiden voorstelt, heeft zich de afgelopen jaren in stilte ontpopt tot een hedendaagse openbaring. Haar fascinatie voor alledaagse voorwerpen, haar grote liefde voor textiel en haar gevoel voor schoonheid komen allemaal samen in grootschalige mixed-media werken.


‘Ik maak graag werken die ogenschijnlijk heel fragiel zijn, een beetje geruïneerd, maar die in werkelijkheid heel sterk zijn,’ zegt Ducrot. Met haar penseel vastgebonden aan een stok, trekt ze zachte maar energieke lijnen van inkt en verf over papier of textiel, waardoor een breed scala aan onderwerpen tot leven komt – van omhelzingen, tot met bomen gevulde landschappen en Tibetaanse potten. Haar werk vindt altijd een manier om fantastisch en toch vertrouwd te zijn, ingetogen en verfrissend.

Bij Isabella Ducrot in Rome

De 94-jarige kunstenaar begon pas in haar vijftiger jaren met haar artistieke praktijk. Leeftijd, zegt ze, heeft haar werk op twee diepgaande manieren gevormd. Ten eerste heeft het een bevrijdend gevoel van eindigheid met zich meegebracht. In haar memoires Women’s Life schrijft ze: ‘In deze fase van het leven kun je niet meer liegen. Je kunt niet anders dan dingen zeggen die waar zijn… Laat de waarheid eruit snikken. Er is geen morgen, er is geen morgen.’ Ten tweede was Ducrot, zoals vaak het geval is in het leven van een echtgenote en moeder, pas veel later in staat om zich volledig aan haar kunst te wijden: ‘Ik denk dat het leven voor vrouwen pas echt begint op hun zestigste.’


Ontdek meer vrouwelijke kunstenaars in See All This #38 en online.

Advertentie

Paul Gauguin, Nave nave moe, 1894


WILDEMAN

BOEK CADEAU


Via de familie van Paul Gauguin kreeg schrijver Sue Prideaux toegang tot nieuw ontdekte bronnen en archiefmateriaal om het levendige beeld te schetsen van de schilder. Want volgens Prideaux is het tijd om ‘Gauguins leven opnieuw te onderzoeken; niet om te veroordelen, niet om goed te praten, maar eenvoudigweg om nieuw licht te werpen op de man en de mythe.’ Dat deed ze met de meeslepende biografie Wildeman — Het leven van Gauguin.


Gauguins leven was minstens zo avontuurlijk als zijn kunst: van zijn tijd als effectenmakelaar in Parijs tot kanaalgraver in Panama en journalist op Tahit. Biograaf Prideaux ontrafelt met humor en scherpte de mythe en werkelijkheid van deze eigenzinnige kunstenaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten