We leren als kind dat je niet mag liegen. Toch doen heel veel voedselbedrijven dit dagelijks in hun advertenties. Door dit leugenachtige gedrag worden consumenten misleid. En daartegen komt jouw voedselwaakhond in het verweer! En met succes. McDonald's mag namelijk niet langer zijn Franse Frietjes aanprijzen met dat ze 'niets anders bevatten dan aardappels en zout'. Een paginagrote krantenadvertentie van de fastfoodreus is in strijd met de Nederlandse reclamecode. Hierover hebben wij deze week definitief een zaak gewonnen bij de Reclame Code Commissie. In deze nieuwsbrief vertel ik je er graag meer over. |
Een frietje met... dinatriumdifosfaat en dextroseEr is niets mis met een frietje op z'n tijd, maar consumenten worden door McDonald's misleid omdat de Franse Frietjes veel natuurlijker worden voorgesteld dan ze in werkelijkheid zijn. Het fastfoodbedrijf ontkent in de reclame bewust de aanwezigheid van meerdere ingrediënten. Ze hadden deze leugenachtige advertentie nooit mogen plaatsen. We zijn blij met de uitspraak in deze zaak, maar de Reclame Code Commissie kan geen boetes of straffen uitdelen. Nu de advertentie onrechtmatig is, eisen we onmiddellijke en openbare rectificatie van McDonald's. Door de reclame worden consumenten opzettelijk misleid, aangezien zij niet verwachten dat de frietjes ook andere ingrediënten bevatten, zoals die dinatriumdifosfaat en dextrose. Wij vonden dit al zwaar misleidend, en nu heeft ook de Reclame Code Commissie geoordeeld dat de claim dat de Franse Frietjes alleen aardappelen en zout bevatten onrechtmatig is. Volgens de commissie is er een onjuiste indruk gewekt over de samenstelling van het product. Daarmee is de reclame in strijd met de eis van de Nederlandse Reclamecode dat voedselinformatie niet misleidend mag zijn over de samenstelling. De uiting is hiermee ook in strijd met Europese regelgeving die stelt dat voedselinformatie niet misleidend mag zijn over kenmerken zoals samenstelling, aard, herkomst en productiemethode van een levensmiddel. De commissie heeft ons gelijk gegeven en verbiedt om langer op deze manier te adverteren. Deze uitspraak is onherroepelijk. Naast de advertentie in de krant was er op de radio een soortgelijke reclame te horen. Hiertegen is door een anonieme consument ook een klacht ingediend. De Reclame Code Commissie vindt dat de radioreclame ook in strijd is met de regels. Het is niet de eerste keer dat het fastfoodbedrijf wordt beklaagd bij de Reclame Code Commissie. De afgelopen jaren is McDonald's al negen keer eerder teruggefloten, zo blijkt uit het archief met uitspraken van het reclame-orgaan. We zijn en blijven vastberaden. We laten niet toe dat McDonald's en andere bedrijven keer op keer wegkomen met misleidende reclamepraktijken. De consument heeft recht op eerlijke informatie en wij zullen blijven strijden voor transparantie en eerlijkheid in voedselreclames! |
Meld misleiding bij FoodwatchDe initiële tip die tot deze klachtenprocedure heeft geleid kwam van een kritische consument uit onze achterban. Kom jij ook misleiding tegen? Of denk je te zijn misleid? Deel je tips via ons Meldpunt Misleiding. |
Foodwatch eist rectificatie om misleidende McDonald's-reclame
|
Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten