woensdag 17 november 2021

 




Beste Brigitte,

Met trots presenteren wij de genomineerden voor de Vieze Verkiezing! Uit ruim 1500 nominaties koos de jury de 5 meest brutale fossiele reclames. Wie gaat er vandoor met deze dubieuze publieksprijs en verdient een heuse Greenpeace-verrassing? Het lot van deze vervuilers ligt in jouw handen: stem nu!
De Vieze Verkiezing: stem nu!

Dit zijn de genomineerden

Maar liefst 1500 nominaties ontvingen we van jullie. Overweldigend! Samen met Reclame Fossielvrij selecteerden wij de 5 meest brutale fossiele reclames. Wie verdient het volgens jou om de Vieze Verkiezing te winnen? 
  • KLM presenteert zich met de campagne Urban Trail als een sportief bedrijf. Best gedurfd als je enorme fijnstofkanonnen in je hangar hebt staan.
  • Land Rover maakt reclame voor hun slurpende SUV’s rondom de James Bond-film ‘No Time to Die’. 
  • Ryanair vindt dat we moeten “Inenten en gaan”. Say what?! Dankzij Ryanair vliegen we steeds sneller de klimaatcrisis in.  
  • Shell “neemt samen met Staatsbosbeheer de verantwoordelijkheid om bij te dragen aan de klimaatdoelstellingen van Nederland.” Plant een paar bomen en je hebt voor 10 jaar reclame.
  • Vattenfall voert campagne met de leus “Fossielvrij binnen 1 generatie”, maar bungelt in de energie-ranglijst van de Consumentenbond onderaan met een 4,3 als rapportcijfer. 
Laat je stem horen!

Vieze reclames bij de Effie Awards

Gisteravond pakten we - onaangekondigd - hét podium van de reclamewereld: die van de Effie Awards. Om direct aan honderden reclamemensen te laten weten: reclame maken voor fossiele vervuilers kan echt niet meer. Samen met onze supporters maakten we het punt dat de reclame-industrie haar talenten beter kan inzetten voor een fossielvrije toekomst. Het was spannend voor de actievoerders, maar het is gelukt!


Maak toekomst,

Cas van Kleef 
Campagneleider

Geen opmerkingen:

Een reactie posten