maandag 13 juli 2020

De milieu-impact van Rituals ligt in handen van de trouwe klant

Groene ClaimRituals

De milieu-impact van Rituals ligt in handen van de trouwe klant

De gezichtscrème van Rituals is te koop in plastic navulcups, die geschikt zijn om in een luxe glazen pot te doen. Een zware glazen pot. Zet dat zoden aan de dijk?
Als er een handeling is die de afgelopen maanden van levensbelang is gebleken, is het handen wassen. Goed nieuws voor cosmeticabedrijf Rituals, want dat roept al jaren dat we dagelijkse handelingen moeten herwaarderen. Bewust inzepen en afspoelen is nu een onmisbaar ritueel.
De nadruk op mindfulness gaf Rituals lange tijd een groen tintje dat niet echt op feiten gebaseerd leek te zijn. Bij een onderzoek naar duurzame cosmetica van vergelijkingswebsite Rank a Brand in 2016 scoorde het bedrijf een E. Het bijbehorende advies aan consumenten was om Rituals-producten in de schappen te laten liggen. Niet helemaal eerlijk, zegt Niki Schilling, die bij Rituals over innovatie en duurzaamheid gaat. “We konden helaas geen informatie aanleveren, waardoor veel van onze initiatieven onbekend waren.”

Duurzame inspanningen

Nu is Rituals duidelijker over zijn duurzame inspanningen. Zo zijn er voor elk ‘ritueel’ gemiddeld 25 producten, waarvan vijf in een navulverpakking zitten. Het gaat om geurstokjes, autoparfums, lichaams- en gezichts­crèmes, handzeep en scheercrème. De potten zijn van één materiaal gemaakt, zodat ze makkelijker te recyclen zijn.
De navulverpakkingen zijn een groot succes onder trouwe klanten, zegt Schilling. “We verkopen er jaarlijks meer dan vijf miljoen van. In 2019 heeft dat meer dan 250.000 kilo aan materiaal bespaard. Bijna 20 procent van die navulverpakkingen wordt in Nederland verkocht. Bij handzeep en geurstokjes zit een op de drie aankopen in een navulverpakking. Bij andere producten is dat een kwart.”

Vijf keer navullen

De pot waarin Rituals zijn gezichtscrème verkoopt, is zwaar en luxe. In die pot zit een plastic cup met daarin de crème. Is die cup leeg, dan kan de klant een nieuwe cup met crème kopen en in die zware, glazen pot doen. De navulverpakking is een paar euro goedkoper dan het origineel met glazen pot.
Op basis van de verkoopcijfers en klantinformatie weet Rituals dat trouwe klanten de originele verpakking ongeveer vijf keer navullen met een nieuwe plastic cup. Het bedrijf heeft de milieubesparing hiervan laten doorrekenen door The LCA Centre, een bedrijf dat milieuanalyses maakt. Daaruit blijkt dat de navulverpakking 70 procent aan CO2-uitstoot bespaart, 65 procent aan energie en 45 procent aan water ten opzichte van de gewone verpakking.
Het lastige bij milieuanalyses is dat de uitkomsten sterk afhankelijk zijn van de aannames en grenzen waarbinnen het onderzoek wordt gedaan. De samenvatting van het rapport van The LCA Center is in te zien, de rest is afgeschermd uit concurrentieoverwegingen.

Meerdere scenario’s

Sanne Janssen van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal kan dus niet precies zeggen of de claims kloppen. Ze onderscheidt verschillende scenario’s bij het hervullen. “Als je een trouwe Rituals-klant bent en deze crème altijd koopt, is er al een milieuvoordeel bij de eerste navulverpakking. Dat milieuvoordeel loopt op naarmate je de glazen pot vaker hervult. Als je geen trouwe klant bent en de luxueuze verpakking maar een keer gebruikt, is er geen milieuvoordeel. Vergelijk het met de aankoop van een hervulbare koffiebeker die je na een keer gebruiken weggooit.” De derde optie is dat je alleen de plastic navulcup koopt. “Die kun je ook prima neerzetten op de wastafel, zonder die luxe, zware pot.”
Tenslotte kun je ook een crème van een ander merk kopen met veel minder verpakkingsmateriaal, en die verpakking na gebruik recyclen. “Je kunt dan uitrekenen na hoeveel keer het navulbare systeem van Rituals beter is.”

Inhoud van producten

Behalve de verpakking let Rituals ook op de inhoud van de producten. Het bedrijf gebruikt geen parabenen (conserveringsmiddel), siliconen (glansmiddel), sodium lauryl sulfaat (schoonmaakstof en schuimmiddel, ook wel SLS) en ftalaten, zo blijkt uit de ingrediëntenlijst van de producten op de website en uit de database Dermabase. Die deelt cosmeticaproducten in op basis van huidvriendelijkheid. De database bevat meer dan vierduizend producten, waaronder 37 van Rituals. De scores van de Rituals producten lopen uiteen van 4,9 (voor een zonbeschermingsmiddel) tot 6,8 (voor een gezichtsverzorgingsproduct) op een tienpuntschaal. In alle Ritualsproducten in Dermabase zitten parfumstoffen, die relatief slecht scoren op huidvriendelijkheid.
Ftalaten worden vaak gebruikt als oplosmiddel in parfum en als manier om parfum te fixeren, zodat het minder snel vervliegt. Parfum bestaat echter uit honderden verschillende stoffen die niet op de ingrediëntenlijst hoeven te worden vermeld. Schilling: “Wij gebruiken geen ftalaten in onze parfums. We kunnen de exacte samenstelling niet beschikbaar stellen aan derden, maar onze claims worden regelmatig gecontroleerd door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.”

 ‘Vrij van’-claims zijn controversieel

Scheikundige Barbara Olioso, oprichter van het cosmeticalab The Green Chemist Consultancy, bevestigt dat er ftalaatvrije parfums op de markt zijn. “Om zeker te weten of deze claim klopt, moet je een product in een laboratorium testen.” Ze wijst erop dat ‘vrij van’-claims controversieel zijn. “Wetgeving verbiedt om ingrediënten in diskrediet te brengen die wettelijk zijn toegestaan. Als je zegt dat je toegestane ingrediënten niet gebruikt, wek je de suggestie dat er iets mee aan de hand is.”
Iets vergelijkbaars geldt voor de claim cruelty free, vrij van wreedheid, zegt Janssen. “Sinds 2013 is deze claim onzin, omdat er toen een Europees dierproefverbod kwam voor cosmetica. Veel merken plakken echter nog steeds een al dan niet zelfverzonnen logo van een konijntje op hun producten.”
Kortom, Rituals is iets transparanter over duurzaamheid dan een paar jaar geleden. De verlaging van zijn milieu-impact en zijn duurzame inkomsten dankt het vooral aan trouwe klanten die voor navulverpakkingen kiezen.
In de serie Groene Claim worden als duurzaam aangeprezen producten kritisch bekeken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten