Oluwole
gaf filosofie aan de universiteit van Lagos, waar ze na haar dood op 23
december werd gekenschetst als een reus van de Afrikaanse filosofie.
Zelf studeerde ze in Lagos geschiedenis en geografie, voordat ze besloot
filosoof te worden. Verwijzend naar het denken van de Yoruba, een
West-Afrikaanse culturele traditie, uitte Oluwole felle kritiek op het
idee dat het Afrikaanse continent amper een filosofische traditie kent.
Dat
was in de jaren zestig geen aanlokkelijk perspectief. Omdat de
Afrikaanse traditie vooral een orale is, werd algemeen aangenomen dat
Afrikaans denken ‘primitiever’ was. Dat idee heeft Oluwole te vuur en te
zwaard bestreden.
Na haar doctoraat
in de westerse filosofie, Oluwole was toen 49 en moeder van acht
kinderen, verdiepte ze zich in de Yoruba-overlevering, een orale
traditie die deels wél op schrift gesteld is. Haar onderzoek overtuigde
Oluwole ervan dat deze Afrikaanse denktraditie superieur is aan de
westerse, omdat uitersten zoals wetenschap/geloof en goed/kwaad elkaar
hier niet uitsluiten, zoals in de dominante westerse traditie wel
gebeurt. Het oppositionele westerse denken, zou de bron zijn van enorme
ongelijkheid en onderdrukking, betoogde Oluwole vorig jaar in deze krant: “Kapitalisme bestaat niet zonder arm versus rijk, maar waarom kunnen we niet samen groeien?”, betoogde ze.
Democratischer
Oluwole
pleit voor een complementair dualisme, waarbij begrippen als man-vrouw
of denken-voelen elkaar juist aanvullen. Zo stelt ze tegenover de figuur
van Socrates de Afrikaan Orunmila, een onderbelichte tijdgenoot van
Socrates en grondleger van het Ifa-corpus, een verzameling mondeling
overgeleverde teksten. Orunmila dacht minder in opposities en daarmee
ook democratischer dan Socrates, betoogt Oluwole. Ook vrouwen en armen
konden bijvoorbeeld bestuurlijke functies bekleden.
Grote
bekendheid kreeg Oluwole niet alleen met ‘Socrates en Orunmila’ (vorig
jaar vertaald), maar ook met een boek als ‘Witchcraft, reincarnation and
the God-Head’, waarin ze kritiek uit op de westerse diskwalificatie van
Afrikaans denken.
Met Sophie Oluwole
verliest de Afrikaanse filosofie een uitgesproken voorvechtster van
anti-koloniaal denken én van vrouwenrechten. Haar kritiek op het idee
dat westers denken superieur zou zijn aan het Afrikaanse, heeft
internationaal de aandacht gevestigd op de filosofische waarde van
tradities waar voorheen niet naar omgekeken werd.
Lees ook:‘De westerse filosofie loopt al eeuwen achter’
De toonaangevende Nigeriaanse filosoof Sophie Oluwole (82) was even in Nederland om iedereen kennis te laten maken met volslagen onbekende filosofische tradities.
|
even (3 weken) in Nieuw Zeeland / 3 weeks (only!) in New Zealand / 3 semaines seulement (hélàs!) en Nouvelle Zélande!.... en dan / nu alles en nog wat / des choses et d'autres ensuite / allerlei dann bzw. jetzt / other things which now matter (to me!)
vrijdag 4 januari 2019
Naschrift: Op 83-jarige leeftijd is in Lagos de Nigeriaanse filosoof Sophie Oluwole (1935) overleden. Ze zette de Afrikaanse filosofische traditie op de kaart.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten