zondag 27 januari 2013

van de 00-go


Afgelopen weekend is de Japanse dichteres Toyo Shibata overleden. Haar zoon heeft laten weten dat zij na een ziekbed van een maand vredig is ingeslapen. Shibata is 101 jaar oud geworden. Haar beide dichtbundels zijn in 2011 en 2012 verschenen in Nederland.

Sinds haar debuut op 99-jarige leeftijd is Shibata niet alleen in Japan maar ook over de landsgrenzen uitgegroeid tot een waar fenomeen. Nadat haar zoon Ken’ichi (67) haar tien jaar geleden stimuleerde om na het overlijden van haar man met dichten te beginnen, kreeg zij de smaak te pakken. In 2010 bestormde Shibata met haar poëziedebuut ‘Geef de moed niet op‘ uit het niets de Japanse bestsellerlijsten en verkocht ruim anderhalf miljoen exemplaren. De bundel werd in 2011 ook in Nederland omarmd door de lezers en bejubeld door de pers. Binnen een paar weken werd de bundel herdrukt. In 2012 volgde ‘Honderd jaar‘, ook dat werd een bestseller.

Shibata wist haar lezers te ontroeren met eenvoudige gedichten zonder opsmuk, waarvan de thematiek rechtstreeks is ontleend aan haar dagelijks bestaan. Haar levenswijsheid, humor en spirituele inslag hebben ervoor gezorgd dat ze een enorm lezerspubliek wist te bereiken. Tot een jaar geleden schreef Shibata nog steeds nieuwe gedichten.



Spaargeld

Weet je, als ik van iemand
... vriendschap krijg
zet ik die op een spaarrekening in mijn hart
Op eenzame momenten

neem ik die vriendschap op
en voel me weer prima

Leg jij voortaan ook maar

 zo'n spaarpotje aan
Veel beter, geloof me
dan een pensioenuitkering

(gedicht door de 100-jarige Toyo Shibata)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten