dinsdag 28 februari 2023

 


Een oplettende volger wees ons op een nieuwe Plus supermarkt in Nijmegen met een enorm schap vol ongezonde energiedrankjes vlák bij de kassa’s. En natuurlijk bevinden er op enkele minuten loopafstand niet één, maar twee middelbare scholen.

Plus wil zelf geen leeftijdsgrens voor energiedrankjes invoeren, maar beloofde wel de verkoop aan jongeren te ontmoedigen met informatie op het schap. Helaas komt er bij deze Plus niets van terecht. Wij besloten in actie te komen. Toen de supermarkt in kwestie lucht kreeg van ons bezoek en de mogelijke actie, koos Plus eieren voor haar geld en werden de blikjes snel naar een ander schap achter in de winkel verplaatst.




Met de lage prijs én prominente plek vooraan bij de kassa's maakte Plus het kinderen en tieners wel héél gemakkelijk om snel en veel van deze ongezonde drankjes in te slaan. Dit staat in schril contrast met het feit dat Plus eerder heeft uitgesproken voorstander te zijn van de verhoging van de leeftijdsgrens op energiedrankjes naar 18 jaar en voedingsrichtlijnen over energiedrankjes zou gaan communiceren op de schappen.

 


Onderhandelingen zonder resultaat

Al in 2018 is er onderhandeld over leeftijdsrestricties voor energiedrankjes aan de kassa van supermarkten. Dit heeft echter geen concrete resultaten opgeleverd. Daarom heeft foodwatch in 2021 een oproep gedaan aan de tien grote Nederlandse supermarkten (samen goed voor 90% marktaandeel) om eindelijk een leeftijdsgrens tot 18 jaar te gaan implementeren. Met resultaat: alle supermarkten in Nederland die we bevroegen staan open voor een leeftijdsgrens - mits alle supermarkten meedoen. Supermarkten wijzen hiervoor wél naar elkaar voor branche-brede afspraken, of naar de overheid via wetgeving. Uitermate teleurstellend, aangezien er ook supermarkten zijn die wel vrijwillig een leeftijdsgrens invoeren.   


In de officiële reactie van Plus, die we in 2021 aanschreven over hun positie over een verplichte wettelijke leeftijdsgrens naar 18 jaar voor energiedrankjes, stelt de supermarkt: 

“PLUS is een voorstander van het verhogen van de leeftijdsgrens voor energiedrink naar 18 jaar. Wij vinden echter wel dat dit breder gedragen moet worden dan alleen een individuele supermarkt of zelfs alleen de supermarktbranche. In de tussentijd zullen wij de richtlijnen van het Voedingscentrum door middel van schapcommunicatie communiceren.”  

De realiteit is dat er bij deze Plus in Nijmegen – in ieder geval vóór de herinrichting van het schap – haast niets van “schapcommunicatie” terecht kwam. Het tegendeel is zelfs waar aangezien er een enorm reclamebord aan het overvolle schap bevestigd zat met de tekst “Laagblijvers: extra slim boodschappen doen voor een vaste lage prijs”. Ook hingen er aanbiedingskaartjes met de tekst “Alle Reign energydrink 1 euro per blikje”. 

 


Ernstige gezondheidsklachten

Door slimme marketing en positionering van energiedrankjes zijn ze erg populair onder jongeren. Een te hoge consumptie van energiedrankjes kan zelfs leiden tot zeer ernstige gezondheidsklachten zoals hartritmestoornissen, slaapproblemen en nierfalen. Het is voor de gezondheid van kinderen en tieners van groot belang dat óók supermarkten hun verantwoordelijkheid nemen en onmiddellijk een leeftijdsgrens implementeren.






Wil jij ook dat de leeftijdsgrens voor energiedrankjes naar 18 jaar gaat? Zet dan – hopelijk samen met alle supermarkten in Nederland – druk op het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL). Zij moeten de kar trekken. Help mee ze aan te sporen!


Zie jij ergens een aanbieding van energiedrankjes of reclame bij scholen? Tip ons en wie weet komen we dan ook in actie bij jou in de buurt!



Met vriendelijke groet,


Liz Kunst, Campaigner




Je kunt deze nieuwsbrief ook delen op social media:





Twitter
Facebook
LinkedIn
Whatsapp


P.S.: Sommige campagnes boeken direct resultaat. Voor andere campagnes moeten we jarenlang strijden. Maar het is nooit voor niets! Dankzij onze al 10 jaar durende campagne tegen energiedrankjes staan we nu aan de vooravond van een omwenteling. Deze lange adem is alleen mogelijk met hulp van jouw steun. Alle kleine beetjes helpen!



Een dikke min voor Plus


Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier
Logo Foodwatch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten