dinsdag 2 augustus 2022

Actueel voedselnieuws van jouw voedselwaakhond

 


Achter de schermen zijn wij alweer druk bezig met de voorbereidingen voor de 13e editie van de Gouden Windei verkiezing, dé verkiezing voor het meest misleidende voedselproduct van het jaar. De verkiezing laat zien dat mooipraatmarketing en sjoemelreclames anno 2022 écht niet meer door de beugel kunnen. Hoewel we ook dit jaar weer een aantal kanshebbers voor deze oneervolle prijs in het vizier hebben willen we je toch oproepen om misleidende tips in te sturen via ons meldpunt misleiding

Naast de Gouden Windei verkiezing is het bij ons op kantoor alles behalve komkommertijd. Hieronder een samenvatting, zodat je straks weer helemaal op de hoogte bent van het laatste foodwatch nieuws. Heel veel leesplezier!


Voedselproducent FruitFunk moet van de Reclame Code Commissie meerdere verpakkingen waarop ze nog altijd de bekende kinderidolen Paw Patrol en Peppa Pig hebben staan aanpassen of uit de markt halen. Dit moet naar aanleiding van een klachtenprocedure die we eerder dit jaar hebben aangespannen. De commissie heeft ons in de uitspraak over alle producten uit de klacht gelijk gegeven: deze kindermarketing mag niet!  











LEES MEER ›



Bijna de helft (46%) van de doelen die tot en met 2021 gesteld zijn in het Nationaal Preventieakkoord (NPA) zijn niet gehaald. De doelen die wel gerealiseerd zijn leiden niet tot een daling van het percentage Nederlanders met overgewicht. Wij blijven ons daarom verbazen dat het kabinet nog altijd vrijblijvende afspraken met de voedingsindustrie in stand houdt, in plaats van regels te stellen. Ook al weet ze dat het beleid op deze manier faalt.

 











LEES MEER ›



Vandaag (29 juli) bereiken mannen tussen de 51–70 jaar de Zoutmaxdag. Dit betekent dat zij vandaag gemiddeld aan hun zout limiet voor het hele jaar zitten.  De afgelopen twee weken werd ook de zoutlimiet voor mannen in de leeftijdsgroepen 31- 50 (14 juli) en 19 – 30 (25 juli) bereikt. Vrouwen bereiken hun eerste Zoutmaxdag op 11 september.

 

 











LEES MEER ›



Foodwatch Movement, een platform waarop we samen met jou onder meer misleiding en fraude in de supermarkt willen tegengaan. Om ons nieuwe project te kunnen realiseren zijn we in de running bij VOORbeeld 2022, een wedstrijd voor maatschappelijk verbeterende projecten met dit jaar als thema "gezonde samenleving". Goed nieuws: we zitten bij de laatste 6 genomineerden uit de top-15 van de VOORbeeld-verkiezing 2022. 











LEES MEER ›



Nu je weer helemaal op de hoogte bent van de laatste nieuwtjes, wil ik je vragen om ons te volgen op sociale media. Daar kun je naast deze nieuwsbrief -  soms zelfs live - onze acties en updates volgen.












Een heel fijn weekend gewenst!



Met vriendelijke groet,

Liz Kunst,
Campaigner




Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier
Logo Foodwatch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten