Dale Chihuly werd, na de dood van zijn broer George bij een vliegongeluk
en de vroegtijdige dood van zijn vader door een hartaanval, alleen door
zijn moeder ondersteund. Na afsluiting van zijn middelbare
schoolopleiding startte hij in 1960 de opleidingen design, architectuur en glasblazen aan de Universiteit van Washington in Seattle. In 1967 ontving hij zijn Masters of science (glasblazen) van de Universiteit van Wisconsin-Madison, gevolgd door een Masters of Fine Arts (beeldhouwen) van de Rhode-Island School of Design. Bovendien kreeg hij in dat jaar de prestigieuze Fulbright Fellowshipprijs, waarmee hij, als eerste Amerikaanse glasblazer, kon werken bij de prestigieuze Venini Fabrica op het eiland Murano bij Venetië/Italië. In 1971 stichtte Chihuly, samen met diverse andere (internationale) glaskunstenaars de invloedrijke Pilchuck Glass School in Stanwood (Washington).
Gedurende vier decennia heeft Chihuly de grenzen verkend van de mogelijkheden die glas in al zijn verschijningsvormen biedt: geblazen glas, neon- en argonbuizen toepassen in assemblages en installaties. Hij wist met gebruikmaking van verscheidenheid in kleur, vorm, maat en vooral grote hoeveelheden glasonderdelen een dermate grote variëteit te bereiken, dat zijn werk steeds bleef verrassen. Vele kunstenaars zijn door zijn werk geïnspireerd (soms was er zelfs sprake van regelrecht plagiaat) en overal ter wereld kan men zijn werk bewonderen: op exposities, in musea, in hotellobby's enz. Tenslotte kan nog worden opgemerkt, dat zijn voorliefde voor vormen uit de natuur en zijn voorkeur voor plaatsing van de objecten in een natuurlijke omgeving (zoals vele botanische tuinen) kennelijk is ingegeven door zijn liefde voor de zee en vooral de herinnering aan de tuin van zijn moeder in Tacoma.
Gedurende vier decennia heeft Chihuly de grenzen verkend van de mogelijkheden die glas in al zijn verschijningsvormen biedt: geblazen glas, neon- en argonbuizen toepassen in assemblages en installaties. Hij wist met gebruikmaking van verscheidenheid in kleur, vorm, maat en vooral grote hoeveelheden glasonderdelen een dermate grote variëteit te bereiken, dat zijn werk steeds bleef verrassen. Vele kunstenaars zijn door zijn werk geïnspireerd (soms was er zelfs sprake van regelrecht plagiaat) en overal ter wereld kan men zijn werk bewonderen: op exposities, in musea, in hotellobby's enz. Tenslotte kan nog worden opgemerkt, dat zijn voorliefde voor vormen uit de natuur en zijn voorkeur voor plaatsing van de objecten in een natuurlijke omgeving (zoals vele botanische tuinen) kennelijk is ingegeven door zijn liefde voor de zee en vooral de herinnering aan de tuin van zijn moeder in Tacoma.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten