zaterdag 26 februari 2011

Leo Vroman (uit Tweede verschiet)

De druppel en de regen


een druppel was deel van een regen.
daar kon die druppel niet tegen.

"Dat kan niet doorgaan op den duur"
zei die druppel tot zijn buur
(een drop die tegen beter weten
meende onkel Hein te heten)

"Omdat we aan het vallen zijn?"
vroeg de zeer bewuste Hein.

"Nee, vallen dat bedoel ik niet;
deel van iets abstracts " zei Piet,
"wat is regen zonder drop?".
Nee, zei Hein, "daar val ik op,
voor mijn part ben ik in een wip
een deeltje van een groot begrip
en hou eens eventjes je mond
want we zijn bijna op de grond".

Maar Piet riep nu verhit van woede:
"En zal die regen ons vergoeden?!"

Toen, voelend dat hij ging verdampen,
wou hij zich nog aan Hein vastklampen,
riep:"Hein! Ik heb me toch vergist!"
en steeg op als ietsje mist.

Moraal:

Je hoeft heus geen gelijk te krijgen
om de waarheid te ontstijgen.

Of
Als noemen wij ons Piet of Hein
we blijven even groot als klein.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten