zaterdag 2 september 2023

Wij eisen wetgeving die onze kinderen beschermt, en wel NU!

 

Het jaarlijkse onderzoek naar kindermarketing door voedingsproducenten is weer verschenen. En wat blijkt? Er is nauwelijks iets veranderd in de blootstelling van kinderen aan reclame voor ongezond eten en drinken. Het systeem van zelfregulering door de Reclame Code Commissie faalt opnieuw in haar verantwoordelijkheid om kinderen te beschermen.

Uit het vuistdikke rapport van onderzoeksbureau Panteia blijkt, dat ondanks een kleine afname van reclames op televisie, er een flinke toename is op internet en sociale media. De meeste conclusies liegen er niet om. Bijvoorbeeld: rondom en tijdens kinderprogramma’s namen de onderzoekers 458 reclames waar voor 83 verschillende voedingsmerken, waarvan er slechts 5 producten lijken te voldoen aan de Reclamecode voor Voedingsmiddelen.




Verboden kinderidolen worden nog bijna net zoveel gebruikt op verpakkingen als een jaar eerder. Supermarktacties met ongezonde voedselproducten worden op kinderen gericht. En online adverteren, waaronder op sociale media, neemt een steeds belangrijkere rol in bij de marketingstrategieën van voedingsmiddelenproducenten. 

Hoewel er meer aandacht lijkt te zijn voor de invloed van influencers en sociale media wanneer het gaat om kindermarketing is er ook het een en ander niet onderzocht in het rapport. Zo blijven streamingsplatforms voor gamers, zoals Twitch, achterwege in het onderzoek. En hoe zit het eigenlijk met reclame in game- en andere apps?

McDonald's lanceerde nog geen half jaar geleden een actie in de vorm van een app vol muziek, prijzen en spelletjes, allemaal in de thematiek van een pretpark. In de app stap je in een virtueel achtbaankarretje van McDonald's en speel je games terwijl je door de virtuele wereld reist. Uiteindelijk kom je terecht in de webshop, waar je o.a. kleurrijke sokken en ongezonde snacks zoals ijsjes en hamburgers kan kopen. Allemaal ingrediënten die ongezond eten aansporen bij de jeugd.




Jaarlijks wordt er in Nederland een schandalig hoog bedrag van 1,6 tot 1,7 miljard euro uitgegeven aan voedingsreclame, waarbij tussen de 75 en 80% van de promotie gericht is op ongezonde producten die buiten de Schijf van Vijf vallen. Het aantal kinderen met overgewicht is in Nederland nog altijd schrikbarend hoog. We kunnen het ons niet meer veroorloven om af te wachten: er moet nu een verbod komen op kindermarketing tot 18 jaar.


Waar blijft de wet?


De afgelopen tijd heeft staatssecretaris Van Ooijen (VWS) herhaaldelijk aangegeven dat de marketing van ongezonde voedingsmiddelen gericht op kinderen wettelijk aan banden zal worden gelegd. Hij wijst er ook op dat de huidige reclamecode te vrijblijvend is en niet voldoende bescherming biedt tegen kindermarketing. De staatssecretaris zegt in het voorjaar met een plan te komen, en het is van belang dat hij zijn woorden ook daadwerkelijk omzet in actie. Daarom roepen wij de staatssecretaris op om zijn beloften na te komen en snel werk te maken van deze kwestie, zodat kinderen niet meer ten prooi vallen aan de klauwen van de voedingsindustrie.

Daarnaast blijven wij natuurlijk ook actie voeren tegen de verkoop van energiedrankjes aan kinderen en jongeren tot 18 jaar. Wij eisen dat er onmiddellijk een leeftijdsgrens wordt geïmplementeerd. Het maakt ons niet uit of het initiatief vanuit de supermarkten komt, of de overheid, als het maar gebeurt. Zie jij ergens een aanbieding van energiedrankjes of reclame bij scholen, zoals het geval was bij deze Plus in Nijmegen? Tip ons en wie weet komen we dan in actie bij jou in de buurt!

Wij eisen wetgeving die onze kinderen beschermt, en wel NU!


Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier
Logo Foodwatch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten