zondag 15 januari 2023

De beste wensen voor het nieuwe jaar namens het hele team van Foodwatch! Dat 2023 een jaar mag worden met veiliger, gezonder en eerlijker voedsel.

 

De beste wensen voor het nieuwe jaar namens het hele team van Foodwatch! Dat 2023 een jaar mag worden met veiliger, gezonder en eerlijker voedsel.

We hebben allemaal voedsel nodig om te leven. Met onze campagnes verenigen we consumenten. Samen waken we erover dat de voedingsindustrie en politiek onze rechten centraal plaatsen, in plaats van hun bedrijfswinst of herverkiezing.

In deze nieuwsbrief blik ik graag nog eens met je terug op het afgelopen jaar. Hoe is het in 2022 gegaan? Ondanks de nasleep van de pandemie, de economische crisis en de oorlog in Oekraïne hebben we vooral dankzij jouw betrokkenheid diverse successen behaald en acties gevoerd...

 


Gouden Windei voor Jumbo

2022 was een heel goed jaar voor het Gouden Windei. De 'gezonde' ice teas van Jumbo zijn door jullie gekozen als meest misleidende voedselproduct. Jumbo gaat medio april de verpakkingen aanpassen en de gezondheidsclaims verwijderen. Ook Dirk past de verpakking aan en gaat zelfs helemaal stoppen met hun lijn 'Pure Ambacht'.

LEES MEER...


Bekijk de video van de uitreiking




Aandacht voor gifcocktails op rozijnen

Uit data-onderzoek van Foodwatch blijkt dat rozijnen in 2021 nog zwaarder vervuild zijn dan in de jaren daarvoor. Het gemiddeld aantal gifresten per monster was 18,6 en op één monster van de Jumbo werden maar liefst 39 soorten resten gevonden. Een schokkende ontdekking! Het nieuws ging rond als een lopend vuurtje. Tijd voor de politiek om hier nu echt actie op te ondernemen.

LEES MEER...


Stop buitensporige voedselspeculatie

Vette winsten, magere maaltijden: speculanten verdienen geld door op de beurzen op maïs en graan te wedden, terwijl anderen zich hierdoor geen brood meer kunnen veroorloven. Wij vinden dat niemand winst mag maken die honger aanwakkert. Daarom doen wij een beroep op staatshoofden van de G7: Zet een rem op buitensporige voedselspeculatie! Deze actie is al meer dan 100.00 keer ondertekend!

LEES MEER...


Regering lost eisen foodwatch in

We knokken al jaren voor veilig, eerlijk en gezond voedsel en daarbij horen strak beleid en strenge handhaving. Afgelopen jaar is de regering (eindelijk!) begonnen met het actiever werken aan een suikertaks, de verlaging van BTW op groenten en fruit en een wettelijk verbod op kindermarketing voor ongezonde voeding tot 18 jaar. Alle drie eisen uit de Foodwatch campagne ‘Offensief voor onze Gezondheid’.

LEES MEER...


Foodwatch Movement wordt realiteit

We hebben in 2022 meegedaan aan de VOORbeeld verkiezing, met als thema ‘Voor een gezonde samenleving’. Veel Foodwatchers hebben door online te stemmen ons plan gesteund om een nieuw Foodwatch Movement platform te maken. In de finale van afgelopen najaar hebben we 50.000 euro gewonnen om dit project te realiseren!

LEES MEER...


Onze eerste rechtszaak tegen de staat

Wat is restvlees precies? Waar komt het vandaan en is het wel veilig? Konden we het je maar zeggen! In juni 2022 stonden we voor de rechter in een kort geding om transparantie en handhaving te eisen. Een historisch moment: nooit eerder stond een consumentenrechten-organisatie voor de rechter om het recht op gezond en eerlijk voedsel af te dwingen bij de staat.

LEES MEER...


Rapport toont misstanden zelfregulering

Het systeem van zelfregulering van reclame via de Reclame Code Commissie werkt in onze ogen niet. Ons rapport hierover toont aan dat door scheve verhoudingen binnen de Stichting Reclame Code de belangen van de voedselindustrie zwaarder tellen dan die van de consument en dat de consument daardoor niet goed beschermd wordt. De staatssecretaris heeft kort hierna wetgeving tegen kindermarketing aangekondigd!

LEES MEER...


Anti-feestdagen voor overconsumptie

De Suikermaxdag en Zoutmaxdag van Foodwatch zijn absoluut geen feestdagen. Met deze dagen vragen we aandacht voor de overconsumptie van suiker en zout in Nederland. Zo hebben kinderen in de leeftijd 4-8 jaar begin juli al hun jaarhoeveelheid suiker op. En mannen van 31-50 jaar hebben medio juli al hun jaarhoeveelheid aan zout op. Het jaar is dan pas net over de helft! 

LEES MEER...


Startschot naar gifvrije EU-landbouw

Hoe is de landbouw zo verstrikt geraakt in pesticidengebruik? Het is een verslaving waar boeren niet uit lijken te kunnen komen. In 2022 publiceerden we samen met de andere Foodwatch-kantoren een onderzoek waar niemand omheen kan: gifvrije landbouw in de EU is mogelijk in 2035! Met de juiste acties kunnen we voedsel verbouwen zonder onze gezondheid en de biodiversiteit op het spel te zetten.

LEES MEER...


Weten wat we eten, ook als het crisis is

Door de oorlog in Oekraine moeten veel fabrikanten de recepten van hun voedingsmiddelen aanpassen. Zonnebloemolie wordt vervangen door koolzaadolie of palmolie, gebruik van genetisch gemanipuleerde sojakoek stijgt… maar deze veranderingen zijn niet zichtbaar voor de consument. Wij eisen dat fabrikanten en distributeurs ons duidelijk informeren wanneer de recepten veranderd zijn. Duizenden mensen zijn het met ons eens!

LEES MEER...


Foodwatch haalt Knorr uit het schap

Begin 2022 halen we in Europese supermarkten schappen met verdachte Knorr bouillonblokjes leeg om consumenten te beschermen tegen gevaarlijke minerale oliën. Foodwatch beschuldigt Knorr-fabrikant Unilever ervan de producten te blijven verkopen ondanks dat laboratoriumtests een verontreiniging met aromatische minerale oliën (MOAH) hebben aangetoond.

LEES MEER...


Het jaar 2022 is een bewogen jaar geweest. Maar dat maakt niet dat we klaar zijn. Sterker, we kunnen niet wachten om 2023 aan te vangen. We blijven strijdbaar als altijd!


Deel onze successen op social media:



Twitter
Facebook
LinkedIn
Whatsapp



Met vriendelijke groet,

Frank Lindner,
Campagneleider




P.S: Wist je dat we 100% onafhankelijk zijn dankzij particuliere donaties? We nemen geen geld van bedrijven en overheid aan. Wil jij ons helpen met (een extra) donatie? We zijn je onzettend dankbaar!

 

Van giftige rozijnen tot het Gouden Windei voor Jumbo


Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier
Logo Foodwatch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten