maandag 1 juni 2020

Foodwatch



Beste foodwatcher,

Je weet dat foodwatch vecht voor jouw recht op eerlijk, veilig en gezond eten. Om dit te bereiken, werken we volgens vijf vaste campagnethema’s:
  1. Voeding en Gezondheid
  2. Misleiding en Fraude
  3. Schadelijke stoffen
  4. Politieke en Wetenschappelijke integriteit
  5. Mens, Dier en Milieu


Jaarverslag 2019



Download hier ››



Onlangs hebben we ons jaarverslag over 2019 gepresenteerd. In deze nieuwsbrief wil ik je graag vertellen wat we afgelopen jaar binnen deze thema’s onder meer hebben gedaan.

Voeding en Gezondheid

We riepen de nationale Suiker-max-dag voor kinderen in de leeftijd van 4 tot 8 jaar in het leven. Op Suiker-max-dag heb je de aanbevolen maximum hoeveelheid vrije suikers voor een heel jaar al opgegeten. In 2019 viel deze dag op dinsdag 9 juli.
Foodwatch deed onderzoek naar de hoeveelheid suikers in yoghurtdrinks en chocolademelkdrinkpakjes. Ondanks alle beloftes van de industrie tot suikerreductie zijn de drankjes – die veel kinderen dagelijks meenemen naar school – nog steeds suikerbommen.
Via een Europese klacht over kindermarketing tegen sprookjesautomaten van Coca-Cola in de Efteling en een Coca-Cola Suite in het Efteling Hotel, zetten we onze strijd tegen kindermarketing voort. Coca-Cola heeft de sprookjestaferelen op haar automaten voor de ingang van de Efteling moeten weghalen. Ze mogen niet langer aantrekkelijk zijn voor kinderen onder de 12 jaar.
De sponsoring van de diëtistenbranche door de suikerindustrie is onderzocht. Foodwatch toonde aan dat de onafhankelijke advisering door diëtisten gevaar loopt. De Nederlandse Vereniging van Diëtisten beloofde het sponsorbeleid van externe partijen aan te passen en dit te laten toetsen door een onafhankelijke externe partij.


Misleiding en Fraude

Foodwatch heeft met succes opgeroepen tot strengere wetgeving door klachten in te dienen over onder meer vanillevla waar helemaal geen echte vanille in zit. Je ziet dat in toenemende mate natuurlijke ingrediënten worden vervangen door goedkopere kunstmatige aroma’s. Optimel Vanillevla heet sindsdien Optimel met vanillesmaak.
We hebben diverse meergranenproducten van de grootste supermarkten onderzocht. Toen we constateerden dat er soms naast tarwebloem letterlijk minder dan een snufje zout aan andere granen in meergranenproducten zit, en dat de percentages werden verzwegen, hebben we een handhavingsverzoek ingediend bij de NVWA. Mede hierdoor hebben een aantal fabrikanten, waaronder AH, dr. Oetker en Bolletje, ons toegezegd hun producten en ingrediëntendeclaraties aan te passen.
Ook over volkorenproducten hebben we klachten ingediend, met positief resultaat. Albert Heijn, Jumbo, Bolletje, Dirk en zes anderen hebben hun klanten misleid door in hun volkorenproducten als beschuit, biscuits en knäckebröd stiekem witte bloem te stoppen en dit als volkoren te verkopen. De Reclame Code Commissie was het eens met de aanklachten uit de 10 ‘proefprocessen’ die foodwatch heeft aangespannen.
Onze jaarlijkse Gouden Windei-verkiezing is in 2019 voor de tiende keer gehouden waarbij acht misleidende producten werden genomineerd. Consumenten konden vervolgens online stemmen. Wat ruim 10.000 stemmen opleverde. Twee genomineerden hebben hun receptuur/product aangepast naar aanleiding van de nominatie. 


Schadelijke stoffen

Foodwatch liet met succes laboratoriumanalyses uitvoeren naar verschillende bakingrediënten van Dr. Oetker. Het bedrijf had namelijk eerder tijdens e-mailcorrespondentie met foodwatch beweerd dat er geen omstreden nano-deeltjes van titanium-dioxide (E171) in hun producten te vinden zijn. De bewering is weerlegd: in alle geteste producten werden aanzienlijke hoeveelheden nano-deeltjes gevonden. Dr. Oetker heeft in april van dit jaar aangegeven inmiddels geen E171 meer te gebruiken in hun producten.
We zijn opnieuw ten strijde getrokken tegen Monsanto en haar onkruidverdelger glyfosaat, aangezien het bedrijf een Europese aanvraag tot verlenging indiende. In een campagne gericht aan het Nederlandse College voor de Toelating van Gewasbeschermingsmiddelen (Ctgb), die glyfosaat in 2020 moet herbeoordelen, roept foodwatch op het gesjoemel van Monsanto niet te belonen en de omstreden pesticide eindelijk te verbieden.


Politieke en Wetenschappelijke integriteit

We hebben een succesvolle campagne gevoerd tegen de – reeds 15 jaar durende – lobby van de industrie tegen een goed voedselkeuzelogo. Bepaalde bedrijven willen immers niet dat hun ongezonde producten ontmaskerd worden door een rood stoplicht. Foodwatch wil dit wel en pleit voor de verplichte invoering van de Nutri-Score: een onafhankelijk en wetenschappelijk onderbouwd logo. Samen met zo’n 11.000 foodwatchers hebben we de Staatssecretaris van Volksgezondheid opgeroepen om voor Nutri-Score te kiezen. Nederland heeft inmiddels voor het onafhankelijke voedsellogo Nutri-Score gekozen, dat in 2022 ingevoerd zal worden. We willen dat de Nutri-Score verplicht wordt in de hele Europese Unie.
Foodwatch is met succes in actie gekomen tegen de commerciële sponsoring van het Roemeense voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie. Elk half jaar is een lidstaat voorzitter van de Raad, die verantwoordelijk is voor wetgeving en begroting in de EU. Om de kosten te dekken, doen lidstaten steeds vaker beroep op commerciële sponsoring. Zo is Coca-Cola ‘platinum partner’ geweest van het voorzitterschap in Roemenië. We hebben hier een klacht over ingediend bij de Europese Ombudsman, die is ondersteund door zo’n 70.000 handtekeningen van foodwatchers uit heel Europa. En we hebben gelijk gekregen!


Mens, Dier en Milieu

Via de coalitie ‘End the Cage Age’ hebben we internationaal aandacht gevraagd voor de meer dan 300 miljoen dieren die binnen de Europese landbouw in kooien lijden. We hebben campagne gevoerd voor het Europese burgerinitiatief ‘Stop de kooien’ en hebben onze achterban in Nederland, Frankrijk en Duitsland opgeroepen om massaal te tekenen. Aan het burgerinitiatief hebben 1,4 miljoen Europeanen deelgenomen. Nu is de Europese Commissie wettelijk verplicht een standpunt in te nemen en zal er een hoorzitting plaatsvinden in het Europees Parlement.
Samen met onze vrienden van de coalitie ‘Wij Stoppen CETA’ hebben we keihard actie gevoerd tegen het klakkeloos ratificeren van het CETA vrijhandelsverdrag met Canada. We hebben een wetenschappelijk expert gevraagd om een positie paper te schrijven over de ondemocratische besluitvorming rondom CETA en hebben deelgenomen aan een hoorzitting in de Tweede Kamer over dit onderwerp. We hebben onze achterban opgeroepen te mailen naar leden van de Tweede Kamer. En op dit moment roepen we de Eerste Kamerleden op het verdrag naar de prullenbak te verwijzen.


Kortom, 2019 is een bewogen jaar geweest. En dat bedoel ik in positieve zin! Alle campagnes en bereikte resultaten hebben we niet kunnen realiseren zonder de ruim 60.000 handtekeningen die jullie vorig jaar onder onze petities en acties zetten en de meer dan 10.000 structurele en eenmalige donateurs. En natuurlijk ook niet zonder de meer dan 130.000 nieuwsbrieflezers. In 2020 staan ons, vanwege de huidige crisis, nog veel grotere uitdagingen te wachten. Blijf ons daarom volgen en steunen. We houden je op de hoogte!


Met vriendelijke groet,
Nicole van Gemert,
Directeur
Dankzij jullie hulp is 2019 een succesjaar!


Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier
Logo Foodwatch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten