maandag 8 juni 2020

Corona brengt een einde aan ‘la bise’ in Frankrijk

Omgangsvormen

Corona brengt een einde aan ‘la bise’ in Frankrijk

De Franse president Emmanuel Macron en zijn Amerikaanse evenknie Donald Trump omhelzen en zoenen elkaar in april 2018. In Frankrijk is dat gebruik binnenkort wellicht wel achterhaald.Beeld Reuters
De vluchtige zoenen waarmee Fransen niet alleen hun familie en vrienden maar ook hun collega’s dagelijks begroeten, voordat de pandemie losbrak, staan op de tocht.
Moet het ritueel van ‘la bise’ eigenlijk wel terugkomen als het virus is overwonnen? Het is een echt debat de afgelopen dagen in de (sociale) media. Zo meent ene Cynicurl op Twitter dat de huidige crisis de gelegenheid is om van een even overbodig als onaangenaam gebruik af te komen. ‘Van mij mag de meneer van de ICT per direct stoppen om zijn gezicht elke ochtend tegen dat van mij te duwen.’

Hartelijke omgangsvorm

Anderen benadrukken juist dat de zoenen horen bij goede, hartelijke omgangsvormen. Maar kwalificaties als ‘lastig’ en ‘vermoeiend’ domineren de reacties. Voor het begin van een werkdag eerst een hele afdeling afwerken, dat kan inderdaad behoorlijk ophouden.
En hoezo eigenlijk geven mannen elkaar in de meeste gevallen nog altijd een hand? Een vrouw lijkt die keuze niet te hebben. De burgemeester van een klein dorpje in de Alpen, Aude Picard-Wolff, baarde in 2017 landelijk opzien door aan te kondigen dat iedereen, mannen en vrouwen, alleen nog een hand van haar zou krijgen. Wellicht is voortaan een eenvoudig ‘bonjour’ zelfs wel voldoende.

Lees ook

Er is altijd wel iets aan de hand met dat gezoen, ook voor corona

Mijn ouders, die mij traditioneel en zoveel mogelijk gescheiden van mannen hebben opgevoed, zitten naast me. Wanneer ik aan de beurt ben, denk ik maar aan één ding: ik wil niet gezoend worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten