woensdag 19 december 2018

Pfeijffer schrijft de roman van het jaar / NRC

Beste lezers,

Wij recensenten buigen ons inmiddels weer over de eindejaarslijstjes – volgende week overvoeren we u weer met onze topvijfjes. Meestal is december daarom een herlees-, teruglees- en bijleesmaand, ook omdat er niet veel nieuwe boeken meer verschijnen. Maar deze week verscheen er nog een roman die alle lijstjesmakerij on hold zette. Want wat mij betreft is Grand Hotel Europa van Ilja Leonard Pfeijffer de roman van het jaar.

Ik ga u hier niet vertellen waarom ik dat vind, want dat schreef ik al op in mijn recensie. Een tipje van die sluier krijgt u wel: ik vind Grand Hotel Europa onder meer zo geweldig omdat het onze tijd op zoveel manieren neerzet en analyseert, en van een zinvolle plot voorziet. Dat doet Pfeijffer op een manier die tegelijk verontrustend (want dodelijk satirisch) en toch ook geruststellend is.

Zie dit citaat van de hoofdpersoon uit de roman:

‘Mensen denken dat het leven leuker wordt door verhalen. Dat is ook wel waar, maar het is niet het punt. Het wordt zinloos zonder verhalen. Zin bestaat uit zinnen. De woorden die het verhaal vertellen, leggen een geruststellend verband van oorzaak en gevolg over de lukrake feiten en gebeurtenissen. Mensen snakken naar plot omdat een plot de ondraaglijke en onbehapbare chaos in het ondermaanse reduceert tot de menselijke maat en tot een keten van initiatieven en consequenties die een mens vermag te bevatten. Een plot geeft een idee van controle, herkomst en bestemming, oorsprong en richting.’

Goed weekend!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten