zondag 1 januari 2017

Rina (76) stond in 1987 aan de wieg van VluchtelingenWerk Dordrecht. De verhalen die de vluchtelingen met haar deelden, beschreef ze in een gedicht. Nu, bijna dertig jaar later, is haar gedicht nog steeds actueel.

Voor jou | Gedicht door Rina


Ik hoop dat je nooit hoeft te vluchten
Voor regimes die misdadig zijn
Ik hoop dat je nooit hoeft te schreeuwen
Van angst of van honger of pijn
Ik hoop dat je nooit hoeft te kijken
Als je dochter brutaal wordt verkracht
Ik hoop dat je nooit hoeft te zwijgen
Omdat je slechts zei wat je dacht
Ik hoop dat je nooit wordt getreiterd
Omdat je iets anders gelooft
Ik hoop dat je nooit hoeft te huilen
Als alles is weg geroofd
Ik hoop dat je nooit hoeft te zien
Als je land voor je ogen verbrandt
Ik hoop dat je nooit hoeft te smeken
Om asiel in een veilig land

Maar stel dat het ooit zou gebeuren
Dan hoop ik voor jou en voor mij
Op een land dat ons zal omarmen
En zegt: Kom maar hier, je bent vrij!

Door: Rina Griffioen, lees haar verhaal


Geen opmerkingen:

Een reactie posten