woensdag 4 januari 2017

'De grote voedselbedrijven moeten rigoureus veranderen'

Wie vers, biologisch en lokaal wil eten, hoeft de deur niet meer uit. BEEbox brengt het beste van de boer uit de streek, inclusief recepten, gewoon thuis. Als het aan mededirecteur Drees Peter van den Bosch ligt, wordt het voedselsysteem daarmee weer wat robuuster.


Waarom moeten we allemaal aan de BEEbox?

"Ik denk dat het fijn is als je elke dag gevarieerd, gezond en duurzaam eet zonder er veel moeite voor te hoeven doen. Heel veel mensen willen graag duurzaam eten, maar weten niet precies hoe. Met de BEEbox wordt dat voor je geregeld: een doos met ingrediënten die met de seizoenen meegaan, rechtstreeks van boeren komen en 100 procent biologisch zijn. Alles klopt. En je wordt elke week verrast met andere recepten."

Een box kost gemiddeld 40 euro. Is dat niet wat duur?

"De prijs van biologisch eten ligt altijd iets hoger dan niet-biologisch eten. Maar de BEEbox maakt veel groenten eten, met de seizoenen mee, juist betaalbaar. Wij doen elke week een prijsmatch, door de winkelprijzen van alle ingrediënten bij elkaar op te tellen. En dan ben je met de BEEbox altijd goedkoper uit. Bovendien zit bij de prijs het gemak inbegrepen; er worden recepten voor je ontwikkeld, het wordt voor je ingepakt en je krijgt het thuis bezorgd."

Hoe ben je 'verstrikt' geraakt in de voedselketen?

"Ik ben van jongs af aan geïnteresseerd in eten. Mijn ouders hadden een melkveebedrijf. Ik vroeg me af wat er met de melk gebeurde. Doordat ik zag met hoeveel aandacht wij elke dag bezig waren om die koeien gezond te houden, vond ik het altijd weer jammer als die melkwagen kwam. Want dan werd onze melk zo bij de melk van de andere koeien gegooid. Goed, vervolgens ben ik in Wageningen gaan studeren en vond ik een baan ergens halverwege de voedselketen, bij Unilever."

Wanneer sloeg je de duurzame weg in?

"Bij Unilever werd ik aan het denken gezet. Ik zag dat die globale voedselketens ons veel opleveren: efficiënt geproduceerd en goedkoop eten. Maar ik vond dat we er te ver in doorslaan, dat we het voedselsysteem weer wat robuuster moeten maken door er ook kleinere, lokale partijen onderdeel van te laten zijn. Tegelijkertijd kwam ik erachter - we hebben het over tien jaar geleden - dat het best lastig was om te eten van de boerderijen uit de buurt. Dus stond ik toch elke zaterdagmorgen in de supermarkt. Het moest makkelijker worden om het eten dat ik eigenlijk wilde, op m'n bord te krijgen."
"Maar als je lokaal voedsel écht beschikbaar wilt maken, moet je ook rechtstreeks aan consumenten leveren"
Drees Peter van den Bosch

BEEbox fuseerde dit jaar met concurrent Willem & Drees. Waarom?

"Willem & Drees, dat ik heb opgericht met mijn compagnon Willem Treep, richtte zich in het begin alleen op het toegankelijk maken van de lokale markt voor producenten. Daardoor konden boeren rechtstreeks aan supermarkten verkopen en aan cateringlocaties. Maar als je lokaal voedsel écht beschikbaar wilt maken, moet je ook rechtstreeks aan consumenten leveren. Daar kwam een webshop uit voort, en daarmee ging BEEbox samen. Als je echt iets wilt veranderen, is het goed om te consolideren met partijen die hetzelfde willen bereiken."

Levert het ook iets op?

"BEEbox is een goed verdienmodel. Er zit een aantal elementen in, die voor een wat kleiner bedrijf essentieel zijn om succesvol te zijn. Het heeft een bepaalde mate van standaardisatie, waardoor je toch relatief veel van een bepaalde groente- of fruitsoort in productie kunt nemen. Daarnaast is er door de abonnementsvorm sprake van een trouwe klantenkring."

En je hebt de tijd mee voor biologisch en 'eerlijk' eten.

"Ja, je ziet dat steeds meer mensen zich ervan bewust zijn dat de dagelijkse keuzes uiteindelijk het verschil bepalen. En steeds meer mensen zijn bereid om die verantwoordelijkheid te nemen. Dat zie je in de groeicijfers van biologische producten in het algemeen, maar ook in de groei van dit soort initiatieven. Ik denk dat daardoor uiteindelijk de bestaande voedselketens veranderen. Ik geloof niet dat de grote bedrijven totaal verdwijnen, maar wel dat ze rigoureus moeten veranderen. Wat je daarvoor nodig hebt, zijn veel sociale ondernemers die het goede voorbeeld geven en laten zien dat hun projecten gewoon winstgevend zijn."

De winst van sociaal ondernemerschap

Nederland telt veel entrepreneurs voor wie ondernemen niet alleen draait om financiële winst, maar vooral om een maatschappelijk doel. Groeit hun business, dan vergroten deze sociaal ondernemers direct hun impact op de maatschappij. Zo dragen ze bij aan sociale onderwerpen als arbeidsmarktparticipatie, sociale samenhang en klimaatverandering.

ABN AMRO vindt sociaal ondernemerschap een belangrijk thema. Daarom ondersteunen zij sociaal ondernemers financieel en inhoudelijk. Kijk op De winst van sociaal ondernemerschap voor meer informatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten