maandag 26 april 2021

 


Beste foodwatcher,

We nemen aankoopbeslissingen vaak in slechts een paar seconden. Meestal op basis van de voorkant van een verpakking. Maar verreweg het merendeel van de consumenten bestudeert echt niet van ieder product de kleine lettertjes op de zij- of achterkant tijdens het boodschappen. Dat zou ook niet nodig moeten zijn!

Heel veel voedselfabrikanten weten dit. Ze zien genoeg kansen om te misleiden. In deze nieuwsbrief: een aantal opvallende zaken uit het zuivelschap.    



Meldpunt misleiding!






Doe een melding >>



Mmmm… Lokken met Almhof

Het grootste woord op de voorkant, blijkt maar heel weinig in het product te zitten als je kijkt naar de ingrediënten... Pas na yoghurt, suiker, water, perziken en abrikozen volgt de - sterk aangeprezen - mascarpone.

Wettelijk mag dit, maar om met de woorden van de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA) te spreken: De vraag wat misleidend is, is niet alleen een juridische vraag of een vraag voor de NVWA. Het is een vraag waarop we met z'n allen het antwoord moeten uitmaken. Netter was wat ons betreft geweest als er voor op de verpakking had gestaan: 'yoghurt met wat mascarpone'.



Tekortkoming in tekst en uitleg bij Arla

Onze vrienden van foodwatch Duitsland voeren op dit moment een campagne tegen zuivelgigant Arla. Het bedrijf adverteert met een klimaatsticker die 71% minder CO2-uitstoot belooft. Deze zegel zit op de voorkant van hun lang houdbare biologische weidemelk. De klimaatwinst heeft echter geen betrekking op de melk, maar slaat op het verpakkingsmateriaal. Dit wordt via een hele kleine asterisk op de voorkant vervolgens verder op de zijkant van de verpakking toegelicht.

Onafhankelijk onderzoek in opdracht van foodwatch toont aan dat 84% van de respondenten deze voorstelling van zaken misleidend vindt. 60% van de ondervraagden gaat ervan uit dat de aangeprezen CO2-reductie betrekking heeft op de melk, en niet op de kartonnen verpakking.

Melkproductie is zeer klimaatintensief. De verpakking van een gemiddelde biologische houdbare melk is voor slechts verantwoordelijk voor 2,5% van de totale uitstoot. Niet gek dat dit product afgelopen jaar is genomineerd voor de Duitse variant van het Gouden Windei…



Oer-Hollands product uit Duitsland bij Campina

Productherkomst en marketing... Producenten goochelen hiermee. En het mag gewoon vaak van Brussel en Den Haag. Maar hiermee wordt het er niet duidelijker op voor consumenten. Campina maakt een 'oer-Hollands' uitziende kwark. Van Nederlandse koeien, die Nederlandse weidemelk geven. Maar kijk je naar de landcode, dan is het product in Duitsland gemaakt. 

Kijk altijd goed naar de ovaaltjes met de EG-code als het om zuivel of dierlijke producten gaat. Hierin staat het landcode waar een product is gemaakt. 



MELDPUNT MISLEIDING

Zie jij voedselproducten of reclames (in het zuivelschap of daarbuiten) waarbij je vermoedt dat de fabrikant je probeert te misleiden? Laat het ons weten! Dankzij oplettende consumenten en eigen onderzoek heeft foodwatch in de afgelopen jaren heel wat misleidende marketingtrucs onthuld en Gouden Windeieren uitgedeeld! 

ZO DOE JE EEN MELDING...


Foodwatch spreekt bedrijven en de politiek continu aan op valse claims en misleidende marketing. Toch is er nog altijd geen strenge wetgeving die misleidende etiketten verbiedt en ontbreekt adequate handhaving. Vreemd, want in de basis hebben we met z’n allen op Europees niveau wel afgesproken dat producenten consumenten niet mogen misleiden. 

Volgens de Europese basisverordening voor levensmiddelenwetgeving (Verordening EG 178/2002) "mogen de reclame voor en de presentatie van levensmiddelen (...) de consument niet misleiden". De EU-verordening inzake voedselinformatie bepaalt ook dat informatie over levensmiddelen niet misleidend mag zijn, bijvoorbeeld met betrekking tot de kenmerken en de wijze van productie of vervaardiging.

De NVWA stelt: "Wat zonder meer fout is, is misleiding. Veel levensmiddelen uit een supermarkt, bevatten fouten in de etikettering. […] De wettelijke bepalingen zijn duidelijk: de consument mag niet in verwarring worden gebracht. Als NVWA moeten we daar scherp op zijn, want het bedrijfsleven zoekt soms de grens op van wat mag."

Helaas komen wij iedere week nog misleidende producten tegen. Het mag niet, maar het gebeurt wel…




Met vriendelijke groet,

Frank Lindner,
Campaigner




Deel deze nieuwsbrief op social media:



Twitter
Facebook
LinkedIn
Whatsapp

P.S. We maken ons al jaren hard in de strijd tegen misleiding. Foodwatch biedt een belangrijk tegengeluid. Steun je onze strijd met een extra donatie? Dankjewel!



Misleiding: het mag niet maar het gebeurt wel


Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier
Logo Foodwatch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten