donderdag 26 november 2020

Samen stoppen we misleiding en kindermarketing

 



Samen stoppen we misleiding en kindermarketing


Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier
Logo Foodwatch

Beste foodwatcher,

In deze nieuwsbrief praat ik je graag bij over onze recente acties en campagnes op het gebied van misleiding en kindermarketing.

Momenteel zijn we heel druk met de verkiezing voor het Gouden Windei 2020 en hebben we groot succes geboekt bij de Reclame Code Commissie in onze zaken tegen kinderidolen op verpakkingen van ongezonde tussendoortjes.

Heb je nog niet gestemd voor het Gouden Windei, doe het nog snel!



Gouden Windei






Heb je al gestemd?



Tussenstand Gouden Windei 2020

De afgelopen 10 dagen hebben vele duizenden mensen al hun stem uitgebracht op het meest misleidende voedselproduct van 2020. Aan de top is het spannend en stuivertje wisselen tussen Appelsientje Vers geperst en Nutella Cups. Be-Kind Protein van Mars volgt op de derde plaats. Zonnatura en Philadelphia sluiten momenteel de gelederen. Wie de uiteindelijke winnaar wordt, dat bepaal jij door te stemmen.



Spoor ook andere mensen uit je omgeving aan om te stemmen. Hoe meer stemmen, hoe sterker het geluid dat we kunnen laten horen. Samen dwingen we producenten om eerlijker te worden!


Gelijk voor foodwatch, straf voor fabrikanten

Wellicht weet je nog dat we afgelopen zomer op onderzoek zijn gegaan tussen de schappen en op de webshops van Albert Heijn, Jumbo en Plus naar ongeoorloofde kindermarketing. We kwamen daar nog altijd diverse voedingsmiddelen tegen, vooral ongezonde tussendoortjes, waarop gewoon nog bekende kinderidolen stonden.

Onder meer een alcoholvrije bubbeldrank met daarop Minions. Verder ook koekjes, cakejes en ijsjes met Paw Patrol en Frozen. En een kinderyoghurtje met daarop Peppa Pig en Paw Patrol.



Volgens de Nederlandse Reclame Code mag dit officieel al niet meer sinds juli van dit jaar, maar toch gebruiken producenten nog steeds kinderidolen om de aandacht van de jongste kinderen te trekken. In totaal hebben we, ook met jullie hulp en tips, negen verdachte producten van drie fabrikanten naar de Reclame Code Commissie (RCC) gestuurd ter beoordeling.

En de uitslag liegt er niet om! Bij zeven van de negen producten gaf de RCC ons gelijk en moeten de fabrikanten stoppen met het gebruiken van bekende kinderidolen op verpakkingen. 

Het is me trouwens opgevallen tijdens deze hele klachtenprocedure dat de producenten ergens wel wisten dat ze in essentie fout zaten... Maar in hun verweren en tijdens de hoorzitting probeerden ze toch om zich te beroepen op de kleinste lettertjes uit de reclamecode, om via uitzonderingsposities hun gelijk te krijgen. Winst ging weer eens boven gezondheid. Nota bene de gezondheid de allerjongsten onder ons.


Helaas zijn de regels tegen kindermarketing nog altijd zeer zwak en komen we ook op de dag van vandaag nog voedselproducten tegen waarop bekende kinderidolen staan. We bereiden daarom zeker een nieuwe ronde voor. Mocht jij een product met kinderidolen tegenkomen tijdens het boodschappen doen? Maak een foto en meld het via ons Meldpunt Misleiding!



Met vriendelijke groet,

Frank Lindner,
Campaigner




Deel deze nieuwsbrief op social media:



Twitter
Facebook
LinkedIn
Whatsapp


P.S. Wij nemen geen donaties aan van de voedingsindustrie of de overheid. We zijn dus volledig afhankelijk van mede-foodwatchers zoals jij. Een (extra) gift is altijd welkom zodat wij nog meer werk kunnen verzetten. Bedankt!


Privacybeleid  |  Nieuwsbrief aanbevelen  |  Afmelden

NL43 TRIO 0390 3757 64


Geen opmerkingen:

Een reactie posten