donderdag 22 augustus 2013

Ouders onderschatten hoe seksueel actief hun kind is

Door: Anneke Stoffelen − 22/08/13, 06:50
© Joost van den Broek / de Volkskrant. maart 2012: Een feest voor tieners in Haarlem zonder alcohol. De jongeren op de foto komen niet voor in de reportage.
Ouders onderschatten chronisch hoe seksueel actief tieners zijn, blijkt uit een onderzoek van het tijdschrift J/M voor ouders, dat vandaag verschijnt. Het blad vroeg in een representatieve steekproef 600 vaders en moeders hoe zij met hun kind over seks praten (...)
.
Ouders stuntelen collectief als het op praten over seks aankomt, zeggen de jongeren (...)

Internationaal gezien zijn Nederlandse ouders relatief open over seks, zegt De Graaf. 'Ze accepteren dat het erbij hoort, maar verbinden er wel voorwaarden aan: niet te jong, binnen een liefdesrelatie, en vooral veilig.' Heel anders dan in bijvoorbeeld de Verenigde Staten, waar tieners vaker te horen krijgen dat seks niet mag, punt.(...)

Ingeborg (14) heeft een hele tijd met een condoom in haar tas rondgelopen die ze op school had gekregen. 'Bij een vriendinnetje thuis had ik die met water gevuld voor de gein. Maar zij wilde niet dat ik die daar in de prullenbak zou gooien omdat haar ouders dat zouden zien. Ik durfde hem thuis ook niet weg te doen. Straks zien mijn ouders dat en denken ze dat ik op mijn veertiende al aan seks doe.'

Haar vriendinnetje Roos (ook 14) moet daar niet aan denken. 'Ik vind seks meer iets voor als je ongeveer 22 bent. Mijn moeder was, dacht ik 29, toen ze het voor het eerst deed. Dat was voor die tijd volgens mij nog best wel jong.' Als de meisjes horen dat de gemiddelde leeftijd voor een eerste keer toch eerder rond de 17 ligt, kijkt Ingeborg verschrikt. 'Wow, dat is eigenlijk al best wel snel dan.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten