Vandaag doen we een dringend beroep op je. Zeker wanneer je (groot)ouder bent of op een andere manier betrokken bent bij het opvoeden, onderwijzen of trainen van jonge kinderen. Nederlandse kinderen en jongeren worden namelijk nog altijd continu gebombardeerd met marketing voor ongezonde producten zoals frisdrank, snoep en fastfood. Het wordt tijd dat de overheid na jaren van vrijwillige afspraken en zelfregulering haar verantwoordelijkheid neemt en ingrijpt! Foodwatch eist een strenge wet tegen kindermarketing voor ongezonde voedingsmiddelen tot 18 jaar. En wel nú! Doe ook mee en teken onze nieuwe online petitie. |
Illustratie: Els ten Klooster
|
Gezondheid jongste generatie loopt gevaarKindermarketing is een regelrechte aanval op de gezondheid van onze jeugd. Onze kinderen kunnen nergens heen zonder geconfronteerd te worden met sluwe reclames voor ongezonde producten. Ze zijn alomtegenwoordig: op sportvelden, in kinderprogramma's, op websites en via sociale media zoals TikTok en Instagram. Het ergste is dat influencers – rolmodellen voor veel jongeren – heimelijk betaald worden om deze ongezonde producten aan te prijzen, vaak verhuld als gewone content. |
Overgewicht verhoogt de kans op allerlei (chronische) ziektes. Van alle kinderen en jongeren van 2 tot 25 jaar had 17 procent in 2022 overgewicht. In sommige wijken is dat zelfs een op de drie kinderen. Met het huidige beleid zal het aantal kinderen met overgewicht de komende 18 jaar niet significant minder worden. De huidige maatregelen om obesitas en overgewicht tegen te gaan, vastgelegd in het Nationaal Preventieakkoord, zijn vooral gericht op bewustwording van de consument, de aanbeveling om verder onderzoek te doen en zelfregulering door de voedingsindustrie. En dat terwijl de problemen erger worden in plaats van afnemen. De huidige situatie toont ook pijnlijk aan hoe ontoereikend de Nederlandse reclamecode is, die dit soort marketing aan banden zou moeten leggen. Zelfregulering door en vrijwillige afspraken met het bedrijfsleven werken totaal niet. |
Wij voeren al meer dan 10 jaar campagne tegen kindermarketing voor junkfood. Gelukkig durft de politiek inmiddels het woord ‘wet’ in een zin te noemen met het woord ‘kindermarketing’. Maar het blijft in Den Haag al drie jaar lang bij loze beloften. Daarom eisen we NU een strenge wet tegen kindermarketing voor ongezonde voedingsmiddelen tot 18 jaar. Zonder compromissen en zonder invloed van de voedsellobby.
|
Consument, jong en oud, onvoldoende beschermdUit ons onderzoek -dat we lieten uitvoeren door Panteia- is al gebleken dat consumenten in Nederland onvoldoende worden beschermd tegen de negatieve invloed van reclames voor (ongezonde) voedingsmiddelen. Het rapport ‘Regulering van reclame voor voedingsmiddelen’ concludeert dat door de scheve verhoudingen binnen de Stichting Reclame Code de belangen van de industrie zwaarder wegen dan die van de consument. We luiden daarom nogmaals de noodklok. Wij gaan niet blijven toekijken hoe onze toekomstige generaties letterlijk ziek gemaakt worden door commercie. Aan alle ouders, grootouders, ooms en tantes, verzorgers, oppassers, leraren, trainers, kinderprofessionals en begeleiders: eis massaal dat er een strenge wet komt die kindermarketing voor ongezonde voedingsmiddelen tot 18 jaar verbiedt. Niet morgen, niet op de lange termijn, maar nu! |
Deze petitie teken je misschien niet voor jezelf, maar voor gezondere generaties, nu en in de toekomst. Alvast bedankt! |
Vriendelijke groet, |
Frank Lindner, |
||
P.S.: Foodwatch zet zich met campagnes en acties in om onze voedselomgeving gezonder te maken. Iedereen heeft namelijk recht op veilig, eerlijk en gezond voedsel! Ook de allerjongste consumenten. Ons werk (extra) steunen? Dat kan hier. We zijn je ontzettend dankbaar!
|
Eis een harde wet tegen junkfoodreclames kinderen, NU!
|
Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten