woensdag 19 augustus 2020

‘Suiker maakt niet dik’ / foodwatch



‘Suiker maakt niet dik’


Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier
Logo Foodwatch

Beste foodwatcher,

“Suiker maakt niet dik. Wat dik maakt is energie” en “je kunt niet één soort voedsel of één ingrediënt de schuld geven van gewichtsproblemen. Dat geldt vooral voor suiker”.
Dergelijke uitspraken verwacht je van de suikerindustrie die haar product – ondanks de wereldwijde obesitascrisis – blijft verdedigen. Maar je verwacht ze niet van wetenschappers, die geacht worden onafhankelijk te zijn. 


Wetenschap is geen marketing



Stop dit nu!



Toch kwamen we talrijke publicaties, krantenartikelen, factsheets en zelfs YouTube-filmpjes tegen waarin Nederlandse wetenschappers suiker op één of andere manier verdedigen. We vonden dit natuurlijk verdacht en gingen op verder onderzoek uit.
Wat blijkt: de suikerindustrie gebruikt dezelfde strategieën als 'Big Tobacco' om de wetenschap voor haar kar te spannen! Vandaag lanceren we, na een lang en diepgravend onderzoek, ons onthullende rapport.


Big Sugar vs. Big Tobacco

Suiker: het is een product dat de laatste jaren behoorlijk onder vuur ligt. En dit is niet zonder reden. Suikerconsumptie vergroot de kans op overgewicht, obesitas en tandcariës. De consumptie van suiker moet dus naar beneden en dat vindt de suikerindustrie natuurlijk niet leuk…
Net zoals de beruchte tactiek van 'Big Tobacco', schakelt ook de suikerindustrie wetenschappers in om haar ongezonde product te verdedigen. In Nederland is die rol weggelegd voor het Kenniscentrum suiker & voeding (KSV), dat volgens haar eigen statuten "de belangen van de suikerindustrie vertegenwoordigt" en wordt gefinancierd door het bedrijf Suiker Unie.
Foodwatch ontdekte dat KSV in grote lijnen dezelfde strategieën als de tabaksindustrie gebruikt:


1. Onderzoek(ers) financieren

Wist je dat onderzoeksfinanciering door de industrie, in zo’n 90% van de gevallen uitdraait op resultaten die gunstig zijn voor de sponsor? Betrokkenheid bij de industrie kan op allerlei manieren tot beïnvloeding leiden. Uit ons onderzoek blijkt dat negen Nederlandse wetenschappers sterke banden hebben met KSV. Zo zijn ze betrokken (geweest) bij de wetenschappelijke of redactieraad van KSV en KSV-publicaties. Acht wetenschappers zijn gefinancierd door KSV (en 1 hoogstwaarschijnlijk). 

2. Onderzoek verspreiden of bekritiseren

De sterke band met de suikerindustrie werpt haar vruchten af. Wetenschappers die betrokken zijn bij KSV verdedigen suiker publiekelijk in wetenschappelijke studies, KSV-publicaties, YouTube-filmpjes, presentaties, enzovoort.
Dit komt in grote lijnen neer op:
» suiker in een positiever daglicht plaatsen
» de negatieve effecten bagatelliseren
» de aandacht afleiden van suiker
» regulering en aanbevelingen bekritiseren
» de verantwoordelijkheid bij de consument leggen, in plaats van bij de industrie



Foodwatch legde deze en andere argumenten voor aan internationale experts en voedingsprofessionals. Hieruit blijkt dat de wetenschappers betrokken bij KSV een wel héél positief – en vaak ook discutabel – beeld over suiker schetsen!

3. De pers en media gebruiken

Vijf van de negen wetenschappers vertegenwoordigen ook in de media de belangen van de suikerindustrie. Bij vier wetenschappers was er hierbij onvoldoende transparantie over mogelijke belangenverstrengeling met KSV.
Artikelen in de media hebben vaak een heel groot bereik. Hierdoor kan op grote schaal verwarring worden gezaaid over suiker. 

4. Lobbyen bij beleidsmakers

Acht van de negen wetenschappers die betrokken zijn bij KSV, zijn ook betrokken bij internationale lobbyorganisaties van de industrie: de Europese tak van het International Life Science Institute (ILSI) en World Sugar Research Organization (WSRO). Beide organisaties krijgen internationaal harde kritiek over hun pogingen om suikerlobby in een wetenschappelijk jasje te gieten.


5. Niet transparant zijn

Transparantie over betrokkenheid bij de industrie is cruciaal. Iedereen moet kunnen nagaan of er sprake is van eventuele belangenverstrengeling – of hier in ieder geval waakzaam voor zijn. Uit ons onderzoek blijkt echter dat er bij zes van de negen wetenschappers een gebrek aan transparantie is over hun betrokkenheid bij KSV.

Stop de uitverkoop van wetenschap!

Wij vinden het bij foodwatch héél onrustwekkend dat de suikerindustrie in Nederland de wetenschap zo gemakkelijk voor haar kar kan spannen. Nu zoveel mensen kampen met overgewicht en obesitas, kunnen we het echt niet gebruiken dat wetenschappers de belangen van de suikerindustrie verdedigen. Wetenschap is níet bedoeld als marketing!
Ons rapport is het zoveelste voorbeeld van de voedingsindustrie die de wetenschap gebruikt om haar eigen belangen te verdedigen, vaak ten koste van de consument. Hier moet echt een einde aan komen.
Wil jij ook dat de voedingswetenschap in functie staat van de samenleving, in plaats van de industrie? Teken dan nu ons manifest tegen de uitverkoop van wetenschap!



Met vriendelijke groet,
Elif Stepman,
Campaigner



Deel deze nieuwsbrief op social media:


Twitter
Facebook
LinkedIn



Onderzoek doen naar de suikerlobby kost veel tijd en geld. Als voedselwaakhond zorgen we ervoor dat de belangen van de industrie niet ten koste gaan van jou als consument. Ons werk wordt mogelijk gemaakt door donateurs. Jouw steun is voor ons onmisbaar!

Privacybeleid  |  Nieuwsbrief aanbevelen  |  Afmelden

NL43 TRIO 0390 3757 64


Geen opmerkingen:

Een reactie posten