zondag 3 februari 2019

Foodwatsch versus overheid versus coca cola


foodwatch eist dat de overheid zich niet laat dicteren door de frisdrankgigant en zorgt dat Coca-Cola stopt met consumenten op het verkeerde been te zetten. foodwatch is voorstander van snelle invoering van voedselkeuzelogo Nutri-Score om meer verwarring bij consumenten te voorkomen. Nutri-Score is onafhankelijk en wordt breed ondersteund, bijvoorbeeld door wetenschappers. Het is in diverse landen al ingevoerd.

De ongezonde agenda van Coca-Cola

Coca-Cola lijkt met de actie dit voor haar gunstigere voedselkeuzelogo te willen forceren. Een andere mogelijke reden voor Coca-Cola om nu met het voedsellogo te komen is dat ze hiermee verplichte uniforme Europese invoering van het andere voedsellogo – Nutri-Score – wil voorkomen.
Alleen als lidstaten gezamenlijk voor Nutri-Score kiezen, kan dit in Europa verplicht worden opgelegd aan bedrijven. Anders blijft het gebruik vrijwillig en dreigt cherrypicken: gezonde producten krijgen het logo, ongezonde niet. Onwelwillende bedrijven met ongezonde producten hebben dus belang bij het zaaien van twijfel en verwarring. De Nutri-Score geeft Coca-Cola de slechtst mogelijke score - op een schaal van A tot E krijgt een Coca-Cola Regular een E - terwijl het door Coca-Cola gebruikte logo 3 groene lichten geeft voor vet, verzadigd vet en zout en slechts 1 rood licht voor suiker.


Coca-Cola ontwikkelde met vijf andere voedselreuzen het ‘Evolved Nutrition Label’. Door alle kritiek van onder meer foodwatch, besloten de voedselreuzen dit gezamenlijke initiatief afgelopen november voorlopig in de wachtkamer te zetten. Coca-Cola gaf toen echter al aan door te gaan met de uitrol in diverse landen, naar nu blijkt ook in Nederland. 
En dat is brutaal want eerder gaf Blokhuis aan de Volkskrant al zijn mening over het door Coca-Cola gebruikte logo : “Een blikje frisdrank wordt bijvoorbeeld als relatief gezond beoordeeld, en dat is verwarrend. Frisdrank is niet vet of zout en scoort daarom in drie van de vier categorieën groen, terwijl het spul met elf gram suiker per honderd milliliter niet gezond is.”  Toch heeft de Staatssecretaris nog niets ondernomen tegen het Coca-Cola logo.
Het is de wereld op zijn kop: niet bedrijven horen hun eigen producten te beoordelen met eigen logo's, de overheid hoort een streng, duidelijk en onafhankelijk voedsellogo te kiezen en bedrijven te verplichten het te gebruiken. 
Lees verder



Met vriendelijke groet,

Beste foodwatcher,

foodwatch heeft vandaag een oproep gedaan aan staatssecretaris Blokhuis om een einde te maken aan de soap die is ontstaan rond de opvolger van voedselkeuzelogo het Vinkje.
Onze oproep volgt op de brutale actie van Coca-Cola om sinds deze week zelf een logo op haar ongezonde drankjes te zetten. Over dit logo oordeelde de staatssecretaris eerder dat het consumenten op het verkeerde been zet, bijvoorbeeld bij frisdranken als cola.



Strijd mee






Tegen Coca-Cola & Co


Geen opmerkingen:

Een reactie posten