zondag 29 november 2015

van de oo-go reizende dichters van Goeree-Overflakkee

Jaren geleden had ik een vriendinnetje van 8 jaar. Ik was 50 jaar ouder. Ze woonde dicht bij me in de buurt en wipte vrijwel dagelijks even aan. Met schoolvriendinnetjes, broertje, hond of kat, of met alles en iedereen in haar kielzog. Het leukst voor mij was 't als ze alleen kwam.
Als vrouwen onder elkaar kletsten we heel wat af. Ondanks het grote verschil in leeftijd hebben we één ding opvallend gemeen. We zijn regelmatig verliefd, of verliefd geweest. Alleen zij vertelt 't.
--Ik ben nu op Jeroen.--  "Zo, en weet Jeroen dat?" -- Ik heb een briefje geschreven om te vragen of hij ook op mij is. Dat heb ik onder het zadel van zijn fiets geplakt. Toen ben ik achter het fietsenhok gaan staan om te zien of hij het in de gaten had. Hij zag het niet eens.--  "Vind je 't gek? Je had het op het zadel moeten plakken, sufferd."  --Nee!!, dan ziet ie het zoooo.--
--Als we vakantie hebben, fantaseert ze, dan gaan we samen een dag ergens heen. Jij en ik. Naar de Efteling, de film, de dierentuin Of naar een fabriek. Ik zou best eens een fabriek van binnen willen zien.--  "Moeilijk, je weet toch dat ik geen auto heb."  --Dan blijven we hier bij jou thuis. Gaan we samen op de bank zitten verzinnen waar we overal heen gaan als je een auto krijgt.-- Zo eenvoudig zijn haar oplossingen voor mijn problemen.

Ze plukt een handvol madeliefjes. --Zal ik een ketting voor je rijgen?-- "Doe maar". Ze schikt de bloemetjes in mijn haar en geeft me dan een compliment dat ik nooit eerder kreeg. --Ik vind je zo lief. Weet je, ik vind je liever dan een mens--.
Nu, 25 jaar later, weet ik nog niet wat ze bedoelde.

Tannie van Eck,   Oude Tonge.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten