woensdag 31 januari 2024

Leger des Heils

 

Leger des Heils logo

Arbeidsmigranten die hun baan in Nederland kwijtraken, belanden in een vrije val. Het gebeurde Kristians (27). Hij vertelt: "Ik kwam naar Nederland om te werken voor een uitzendbureau. Toen ik in mijn vinger sneed, werd ik ontslagen. Het uitzendbureau zei: pak je spullen maar en vertrek. Nu woon ik op straat. In het straatleven moet je overal over nadenken, 24-7. Ik ben constant op zoek naar plekken waar ik mijn kleding kan wassen of kan eten." 

Dit is de dagelijkse realiteit voor veel mensen die naar Nederland komen om te werken: EU-arbeidsmigranten. Polen, Bulgaren of Roemenen die naar Nederland komen om tomaten te plukken in kassen of in korte tijd een nieuw gebouw uit de grond te stampen. Baantjes die de gemiddelde Nederlander niet wil doen. Omdat het te zwaar is, te saai, of te slecht betaald. De arbeidsmigranten krijgen van uitzendbureaus niet alleen werk, maar ook huisvesting en een zorgverzekering. Als ze ontslagen worden, vervalt dit en belanden ze op straat, zonder zorg of hulp. 

Op dit moment ziet het Leger des Heils dat ongeveer 60% van de daklozen een EU-arbeidsmigrant is. Zij krijgen niet de hulp die ze nodig hebben. Tijdens een nieuwjaarsbijeenkomst zei kapitein Slomp, onze bestuursvoorzitter: "We kunnen wel stellen dat de uitbuiting van EU-arbeidsmigranten inmiddels een bedrijfstak is geworden. Dit moet echt aangepakt worden.”

 

Kom langs bij de Warme Kamers

Weet jij waar in jouw buurt een huiskamer zit? In deze winterperiode worden de buurthuiskamers van het Leger des Heils omgetoverd tot Warme Kamer. Ook andere organisaties, zoals bibliotheken, doen mee. Ben je op zoek naar een werk- of studeerplek, heb je zin om een spelletje te doen met je buren of gewoon om een kop koffie te komen drinken? Kom langs!


Op straat slapen in de winter?

Niet iedereen die dakloos is, slaapt in de opvang. Sommige mensen kiezen er zelf voor om op straat te slapen, anderen hebben geen recht op opvang of passen er simpelweg niet meer bij omdat de opvang vol zit. Als het vriest, is dat anders. Dan moet iedereen naar binnen. Deze 'winterkouderegeling' liep afgelopen maandag af, omdat de temperatuur steeg. Honderden mensen moesten de straat weer op. Hoe dit zit? We leggen het uit

Geen opmerkingen:

Een reactie posten