zondag 21 juli 2019

Foodwatch / albert heijn


Beste foodwatcher

We zitten vol in de zomer. Dat betekent heerlijk veel verse groente en fruit! Persoonlijk houd ik van dit seizoen, ook om met plezier mijn groente- en fruitconsumptie op te krikken. Ideaal.
Net als steeds meer anderen, let ik altijd op waar mijn eten vandaan komt. Van dichtbij is beter voor het milieu en ook qua pesticiden-resten, komen regionaal geproduceerde groente en fruit beter uit de bus.
Toch was ik weer met stomheid geslagen na het bezoek aan mijn plaatselijke super...



Peultjes uit Zimbabwe, boontjes uit Peru, serieus AH?


Midden in het Hollandse oogstseizoen gaf het koelvak bij Albert Heijn een tropische aanblik:
* peultjes uit Zimbabwe
* boontjes uit Peru en Marokko
* broccoli uit Kenia
* asperges uit Peru
Patrick Janssen, associate professor in Wageningen, ging ook een kijkje nemen in het schap en vulde via Twitter aan:
"...nieuwe aardappelen uit Israël, uien uit Egypte, sperziebonen uit Kenya, asperges uit Peru etc uitwassen van vrijhandel..."
De aardappelen uit Israël waren zelfs biologisch. Als je zoals AH dit typisch Hollandse product uit andere werelddelen gaat halen dan snap je niks van het biologische gedachtengoed. Vrachtwagens, boten en vliegtuigen zijn nu eenmaal niet biologisch. En al die extra kilometers zijn een aanslag op het milieu. Of zoals Janssen het verwoorde:
"Wie zoals Albert Heijn míddenin de zomer biologische pompoenen aanbiedt - uit Nieuw Zeeland en Argentinië - snapt het niet óf heeft geen moreel kompas."
En laat me duidelijk zijn: dit gaat niet alleen zo bij Albert Heijn.
Vorig jaar wonnen we klachtenprocedures tegen AH en Jumbo over het op grote schaal verkeerd vermelden van land van herkomst in het winkelschap. Dat stond bijvoorbeeld op het schap dat de paprika uit Nederland kwam maar op de verpakking bleek de herkomst Israël.
Albert Heijn reageerde boos op onze kritiek want ze deden dit per ongeluk, niet expres. Dat kan zo zijn maar dat is dan pure desinteresse van supermarkten in duurzaamheid en jouw recht als consument om rekening te houden met de herkomst van je groenten. 
Dat zie je ook aan het feit dat ze deze belangrijke informatie wegmoffelen in de kleine lettertjes in een hoekje van de verpakking. Ook ik kom er af en toe pas thuis achter dat mijn groente uit een ander werelddeel komt, het is vaak amper te zien. Of de foutieve informatie op het winkelschap heeft me op het verkeerde been gezet.
Ja, Albert Heijn en consorten, desinteresse in consumentenrechten is evengoed laakbaar. We zullen dit probleem blijven aankaarten.
Want dit soort dingen onstaan bij de gratie van onwetendheid en lossen op als de schijnwerpers erop gericht staan. Wij hebben alvast wat (spaar)lampen ingekocht...



Met vriendelijke groet,
Uitwassen van de vrijhandel.


Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier
Logo Foodwatch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten