dinsdag 12 augustus 2014

‘dromen’ door Janet Haines


Het is interessant om te zien hoe deze  fotografe van Britse afkomst een andere kijk op en een ander gevoel over fotografie heeft dan we gewend zijn hier in Nederland.

  

Het werk van Janet Haines is werkelijke fotografische kunst, een montage van vele individuele foto’s in elkaar verweven om de kijker denkbeeldige en creatieve compositie te presenteren. Elk individueel beeld vertegenwoordigt een droom van bijvoorbeeld een vaag impressionistisch gevoel van een droom die je niet precies kunt vangen, langs het surrealistische en bizarre tot aan donkere en broeierige nachtmerries. In deze serie van 15 werken kan de kijker zijn eigen ideeën van interpretatie ondervinden. Daar waar Janet mensen uit de lucht ziet vallen onder kleurige paraplu’s ziet U ze misschien naar de wolken stijgen. Die interpretatie is geheel aan U om te beslissen.
Janet produceerde deze werken na slapeloze nachten met letterlijk deze beelden als “Slaap/wakkere Dromen“. Ze ging daarna achter haar computer zitten gedurende 3 weken en produceerde deze werken. “Het was alsof ik een visioen had gehad en kon, tot dit werk klaar was, niets anders doen”.
Meer recentelijk is Janet aan de slag gegaan met prachtige vrouwelijke modellen in studio’s en van die sessies heeft ze werken geproduceerd gebaseerd op mythen en fantasieën. Een paar van die laatste beelden zijn onderdeel van deze expositie.
Janet verblijft vele maanden per jaar op Overflakkee en is lid van de fotoclub  De Rarekiek in Sommelsdijk en vindt plezier in het samenkomen met andere fotografen uit de regio. ”Ik ben altijd op zoek naar nieuwe inspiraties“ zegt Janet, “en ik ondervond juist dat bij het kijken naar het werk van een artiest gedurende de recente Kunstkijk. Als ik naar Engeland terug ga zal ik aan het werk gaan met deze nieuwe ideeën en zien of ik daarmee nog iets originelers en meer denkbeeldig kan produceren wanneer ik aan mijn volgende series werk”. 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten