Beste foodwatcher,
Ondanks alle beloftes van de industrie tot
suikerreductie zijn yoghurtdrinks en
chocolademelk - die veel kinderen dagelijks
meenemen naar school - nog steeds suikerbommen.
Zo blijkt uit ons onderzoek bij de grootste 5
supermarkten.
Bijna de helft van deze drinkpakjes is nog zoeter dan Coca-Cola. |
|
|||||||||||||||||||||||||
Tot 6 suikerklontjes per pakje
Gemiddeld zit er 8,2 gram suiker per 100 ml in
zo'n drinkpakje. Dit komt neer op meer dan 4
suikerklontjes in een pakje, met uitschieters
tot 6 suikerklontjes per pakje.
Een kind die in de ochtend- en middagpauze zo'n pakje met 6 suikerklontjes drinkt, overschrijdt al de door de Wereldgezondheidsorganisatie aanbevolen hoeveelheid toegevoegde suikers voor een hele dag. In de vruchtenyoghurtdrankjes zit overigens amper vrucht. Deze drinkpakjes ogen door de vruchten gezonder maar dat valt dus vies tegen. Ze hebben gemiddeld zelfs een 7 keer hoger suikergehalte dan vruchtensapgehalte. |
Zoete beloftes industrie
Onder het Akkoord Verbetering
Productsamenstelling beloofden fabrikanten in
2015 het suikergehalte van zuiveldrankjes met
3% naar beneden te halen. De wetenschappers die
hierbij betrokken waren bekritiseerden de
toezegging gelijk al als ‘matig ambitieus’.
In het recent afgesloten preventieakkoord belooft de industrie haar zuiveldrankjes nogmaals met 5% in suikergehalte te laten dalen. Dit zal niet voorkomen dat een groot deel van deze drankjes vrijwel even zoet als of zelfs zoeter zal blijven dan Coca-Cola. foodwatch gelooft niet in zelfregulering van de industrie. Wij bepleiten overheidsbeleid om de gezonde keus echt makkelijker te maken, zoals btw-vrije groenten en fruit, een suikertaks en een verbod op kindermarketing. Op die manier zijn we niet meer afhankelijk van de ‘zoethoudertjes’ van de industrie. |
Met vriendelijke groet,
Sjoerd van de Wouw,
Campaigner |
||
PS Veel fabrikanten stoppen kunstmatige
zoetstoffen in hun producten als ze het
suikergehalte reduceren. Wij vinden dat geen
goede oplossing. foodwatch volgt het standpunt
van Harvard en de Franse voedselautoriteit
Anses: richt het beleid op het minder zoet
maken van producten.
Lees hierover meer.
|
PPS Wil je meer acties mogelijk maken en
ons steunen met een (extra)
donatie, dan is dat natuurlijk
meer dan welkom. We krijgen
geen geld van de overheid of bedrijven dus we
kunnen
elke steun gebruiken om
onze campagnes te
versterken!
|
Vruchtenyoghurts en
chocolademelkdrinkpakjes veelal zoeter dan
cola.
|
Wordt dit bericht niet goed weergegeven? Klik dan hier |
Kom samen met foodwatch op voor eerlijk, veilig en gezond eten!
Er is werk aan de winkel. foodwatch wil dat er een
einde komt aan zaken als voedselfraude, misleidende etiketten,
kindermarketing en onveilig eten. foodwatch is jouw onafhankelijke
voedselwaakhond. Vecht samen met ons tegen misleiding en voor
transparantie en voedselveiligheid!
Wat doet foodwatch voor jou?
foodwatch onderzoekt de werkelijkheid achter
de etiketten en marketingpraatjes van voedselproducenten. We informeren
jou over actuele voedselschandalen, omstreden E-nummers en schadelijke
stoffen in ons eten. foodwatch komt in actie. Wij bieden een platform
waarop jij je stem kunt laten horen. Samen met jou vragen we
voedselproducenten om transparantie. En overheden om regelgeving die ons
als consumenten echt beschermt.
foodwatch inspireert tot oplossingen. Wij laten zien hoe jij als consument wél goed geïnformeerd kunt beslissen wat je wilt eten.
foodwatch is onafhankelijk dankzij jou
Zonder jouw steun zijn we nergens. Wij voeren
onafhankelijk de consumentencampagnes die jij en wij noodzakelijk
vinden. foodwatch accepteert dus geen subsidies van de overheid en
giften van voedselbedrijven.
Maak je samen met foodwatch sterk voor eerlijk, veilig en gezond voedsel. Word nu donateur! |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten