even (3 weken) in Nieuw Zeeland / 3 weeks (only!) in New Zealand / 3 semaines seulement (hélàs!) en Nouvelle Zélande!....
en dan / nu alles en nog wat / des choses et d'autres ensuite / allerlei dann bzw. jetzt / other things which now matter (to me!)
dinsdag 22 januari 2019
Frans-Duitse eenheid als recept tegen morose EU
Élysée-verdrag
De Frans-Duitse „sokkel” is minder solide dan Macron had gehoopt. Een
nieuw verdrag moet, nu Merkel weggaat, samenwerking minder afhankelijk
maken van de ‘chemie’ tussen bondskanselier en president.
Peter Vermaas
René Moerland
Bondskanselier Merkel met opeenvolgende Franse presidenten: Chirac (rechtsonder), Hollande (linksonder) en Sarkozy (boven).
Foto's EPA
Emmanuel Macron en Angela Merkel willen dat de symboliek u niet
ontgaat. Terwijl de Britten worstelen om de EU uit te komen, sluiten zij
dinsdag, precies 56 jaar na het ‘Élysée-verdrag’ van hun verre
voorgangers Charles de Gaulle en Konrad Adenauer, een nieuw akkoord dat
de Frans-Duitse vriendschap naar een hoger plan moet tillen. Een
gezamenlijke veiligheidsraad is op komst, wetten en belastingen worden
afgestemd en door vaker samen te vergaderen moeten regeringen,
regiobesturen en parlementen nog beter kunnen samenwerken. De plechtige
ondertekening is in Aken, de stad van Karel de Grote, koning van de
Franken.
Maar conform de tijdgeest hebben in Frankrijk tot nu vooral dingen die niet in het verdrag staan tot ophef geleid.
Marine Le Pen, op campagne voor de verkiezingen van het Europees
Parlement, betichtte Macron ervan de Franse soevereiniteit „te verkopen”
omdat het volgens haar de bedoeling is dat „op termijn” de Franse
permanente zetel in de VN-Veiligheidsraad met Duitsland „gedeeld” wordt.
Ondanks druk van Duitsland (vicekanselier Olof Scholz stelde recent
voor om van de Franse zetel een Europese te maken) is Macron juist niet
zo ver gegaan. In het verdrag staat dat de twee landen hun posities bij
de VN, in overleg met andere EU-lidstaten, verder op elkaar afstemmen en
dat de Frans-Duitse diplomatie zal pleiten voor een (erg
onwaarschijnlijke) extra permanente zetel voor Duitsland.
In kringen van ‘gele hesjes’ circuleert het idee dat Frankrijk met
het ‘Verdrag van Aken’ stilletjes de lang bestreden gebieden Elzas en
Lotharingen aan Duitsland overdraagt. De afspraken over samenwerking in
grensregio’s impliceren volgens de soevereinistische Europarlementariër
Bernard Monot, van het met Le Pen samenwerkende Debout La France, dat in
dit deel van Frankrijk de Duitse taal en Duitse wetten dominant worden.
Onzin, concludeerden factcheckers van Franse media.
Want zo baanbrekend is het nieuwe verdrag eigenlijk niet. Op veel
terreinen leggen de landen vast wat al jaren goed gebruik is. Dat ze
vóór Europese topontmoetingen hun inbreng coördineren, bijvoorbeeld.
Het vastleggen van staande gewoontes verraadt juist waar het schuurt,
waar de Frans-Duitse motor hapert.
Lees ook deze column van Michel Kerres over het Verdrag van Aken: Duitsland zet stapje richting hard power , maar blijft naïef
Vooral op de Europese verwachtingen wordt gelet. Gecoördineerd
Frans-Duits optreden „bij alle grote gelegenheden” moet volgens ‘Aken’
de toon zetten voor de sociale en economische „versmelting” van de EU.
„Convergentie” is het toverwoord: geleidelijk naar elkaar toegroeien als
hedendaagse verschijningsvorm van wat voorheen Europese eenwording werd
genoemd. De ever closer union mag in Europa aan populariteit
hebben ingeboet, tussen Frankrijk en Duitsland wordt die nog beleden. De
Franse minister voor Europese Zaken Nathalie Loiseau zei dat het
verdrag gezien moet worden als „laboratorium voor Europa”.
Liefdesverklaringen
Wat betekent dit voor de EU? Op het oog geeft het verdrag ruim baan
aan een Frans-Duitse sprong vooruit. Met de Brexit verschuift het
machtsevenwicht. Met de Britten was er een natuurlijk tegenwicht tegen
al te innige Frans-Duitse liefdesverklaringen. Nu moeten andere
lidstaten harder werken om het duo bij te sturen, als het verregaande
gezamenlijke plannen heeft.
Zo kon de Nederlandse regering vorig jaar Frans-Duitse plannen voor
een eurozonebegroting alleen afremmen door op te trekken met zeven
andere noordelijke landen. Pas deze informele ‘Hanzecoalitie’ gaf
Nederland „het noodzakelijke gewicht” om aan tafel te komen bij de
Fransen en Duitsers, volgens een betrokkene bij de onderhandelingen. In
Den Haag bestond de vrees dat met het nieuwe verdrag Macrons plannen
voor meer economische integratie alsnog via de achterdeur voldongen
feiten zouden worden.
Toch is veel van de historische argwaan tegen een hegemonie van de
twee grootste continentale machten bij andere landen minder sterk
geworden. Door de euro, maar ook door de hardere verhouding met de VS,
China en Rusland, klimaatverandering en demografische trends wordt het
spel anders gespeeld: zelfs de van oudsher Brits-georiënteerde premier
Rutte is sinds vorig jaar een belijdend Europeaan, op basis van
welbegrepen eigenbelang.
Ik maak me zorgen dat ze het niet wat vaker eens zijn
Janis Emmanouilidis, analist EPC
Er staat tegenover dat de Fransen en Duitsers goed beseffen dat zij
niet alles kunnen bepalen. Macron „heeft altijd gewaarschuwd voor
splijting in de EU”, zegt een Franse diplomaat die bij het nieuwe
verdrag betrokken was. „We leven niet meer in het Europa van 1963, met
zes leden. Het is een belangrijk moment om de gelederen te sluiten.”
Anders gezegd: het gewicht dat Frankrijk en Duitsland in een EU met 28
of 27 lidstaten in de schaal leggen, is niet meer dat van 56 jaar
geleden. Maar „er is geen enkele serieuze progressie mogelijk als
Frankrijk en Duitsland het oneens zijn”, bezweert de diplomaat over de
„onmisbare Frans-Duitse sokkel”. De samenwerking is „niet exclusief”,
zegt hij richting de bezorgde kleinere lidstaten.
In zo’n context is het nieuwe verdrag eerder een (misschien zelfs
overbodige) geruststelling dan een bedreiging voor het evenwicht. Stel
je een EU voor waarin de Fransen en Duitsers aankondigen wat mínder met
elkaar samen te werken: dat zou het begin van het einde zijn. De vraag
is eerder of het genoeg is, zegt Janis Emmanouilidis, een leidende
analist bij het European Policy Centre: „Ik vrees geen Duits-Frans
dictaat, maar maak me zorgen dat ze het niet wat vaker eens zijn.” Vorig
voorjaar spraken Merkel en Macron in het Duitse slot Meseberg af samen
een sprong te maken in de hervorming van de eurozone: moeizame en
controversiële onderwerpen binnen de bankenunie, de monetaire unie en de
economische middelen van de eurozone. „Ze kwamen uit op de laagste
gemeenschappelijke deler en zelfs die kregen ze er niet door in de EU.”
Emmanouilidis ziet vooral „mooie woorden op zondag, die een enorme
discrepantie vertonen met de realiteit van maandag”. Komt het aan op
praktische onderhandelingen, dan liggen Duitse en Franse wensen nog vaak
ver uiteen, vooral bij de cruciale economische thema’s.
Soms gebeurt het dat Duitsland plechtig een standpunt met Frankrijk
inneemt, en tegelijk stilzwijgend het verzet steunt van andere landen,
zoals met de Hanzecoalitie. De hartstochtelijke wens van Macron om een
EU-belasting voor techbedrijven in te voeren is door Duitsland in
principe en volgens afspraak gesteund, maar in de praktijk met hulp van
Ierland en Scandinavische landen op de lange baan geschoven.
Emmanouilidis ziet de „mooie woorden” vooral als politieke boodschap. De
timing is „geen toeval”: vlak voor Brexit (maart) en vlak voor de
Europese verkiezingen (mei). „Het is ook een boodschap voor binnenlands
gebruik aan illiberale krachten: wij blijven verenigd.
Gezamenlijke ‘militaire inzet’
Toch hopen de Fransen wel degelijk dat er iets verandert in de
relatie met Duitsland. De samenwerking moet minder afhankelijk worden
van de ‘chemie’ tussen de zittende bondskanselier en president en dus
ook bij een minder welwillende opvolger van de uiterlijk in 2021
vertrekkende Merkel afgedwongen kunnen worden.
Twee dagen na de Duitse verkiezingen, op 26 september 2017, zette
Macron aan de Sorbonne zijn EU-hervormingsplannen uiteen. Een „nieuw
partnerschap” met Duitsland, een nieuw Élysée-verdrag, zei hij toen al,
zou op 22 januari 2018 ondertekend moeten worden. „We zullen het niet
over alles eens zijn, of niet meteen, maar we discussiëren over alles.”
Het werd dus een jaar later. En als de tijd sinds die toespraak iets
heeft duidelijk gemaakt, is het dat de Frans-Duitse „sokkel” minder
solide is dan Macron had gehoopt.
Dat wordt in het nieuwe verdrag nog het best geïllustreerd met een
adviesraad van economische „experts”. Die moet tot „meer wederzijds
begrip” en een „gezamenlijke economische cultuur” leiden. Franse en
Duitse economen hebben „nogal vaak tegengestelde adviezen”, aldus het
Élysée. Terwijl leden van de Franse Conseil d’Analyse Économique al
jaren pleiten voor een eurozonebegroting en interne
solidariteitsmechanismen, hebben Duitse economen die ‘Berlijn’ adviseren
daar grote moeite mee.
Voor Macron zit de concrete winst in de defensieparagraaf. Daarin
staat dat beide landen hun samenwerking „versterken” om tot een
„gemeenschappelijke cultuur” te komen voor militaire „inzet” – het in
Duitsland gevoelige woord „interventie” is vermeden – en dat met het oog
op Europese defensie-integratie bij projecten voor nieuwe bewapening
samen opgetrokken wordt. De laatste maanden zijn al akkoorden gesloten
over de ontwikkeling van een nieuwe Franse-Duitse tank en een
gevechtsvliegtuig.
Al jaren vinden opeenvolgende Franse regeringen dat Duitsland te
weinig bijdraagt aan de Europese veiligheid. Het begrotingstekort van
Frankrijk zou veel bescheidener zijn als het land geen peperdure
anti-terrorismeoperaties in Afrika en het Midden-Oosten zou uitvoeren.
Om de Duitsers, ondanks hun historische aarzelingen, te dwingen op enige
wijze mee te doen, voorziet het nieuwe verdrag in een artikel dat het
ene land verplicht het ander bij te staan bij een gewapende (terreur-)
aanval, desnoods militair. Ook die symboliek mag, 56 jaar na het verdrag
dat na enkele eeuwen oorlogsstemming de „vriendschap” tussen Frankrijk
en Duitsland bezegelde, niemand ontgaan. Het hele ‘Verdrag van Aken’, in het Frans:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten